کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

هشدار سازمان غذا و دارو نسبت به قطع دارو در طول درمان

8 شهريور 1401 ساعت 16:14

مدیرکل دفتر نظارت و پایش مصرف فرآورده های سلامت محور سازمان غذا و دارو گفت: برخی بیماران به محض بهبود اولیه مصرف داروها را قطع می کنند اما مجدداً به همان بیماری مبتلا می شوند و همین قطع کردن دارو باعث بروز مقاومت میکروبی می شود.


به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبردارو؛ نوشین محمدحسینی با اشاره به مصرف آنتی بیوتیک توسط 50 درصد از ایرانیان افزود: آنتی بیوتیک فقط در بیماری های ناشی از تکثیر باکتری در بدن تجویز می شود که برای هر نوع باکتری هم باید یک آنتی بیوتیک خاص توسط پزشک انتخاب شود.

وی ادامه داد: با مصرف خودسرانه و بی رویه آنتی بیوتیک دو اتفاق خیلی بد در بدن می افتد، اگر فردی مسکن یا هر دارویی را بی رویه استفاده کند فقط به خودش آسیب می زند اما درمورد آنتی بیوتیک ها اینطور نیست چون میکروب مقاوم در بدن فردی که مصرف بی رویه دارد پرورش می یابد و علاوه بر خود بیمار، به کسانی که حتی آنتی بیوتیک استفاده نکردند هم آسیب جدی وارد خواهد شد.

محمدحسینی عنوان کرد: اگر مقاومت میکروبی ایجاد شود دیگر هیچ جراحی قابل انجام نیست و بسیاری از شیمی درمانی ها و پیوندها قابل انجام نخواهند بود و ممکن است افراد مانند قبل از کشف شدن پنی سیلین، با یک بیماری ساده جان خود را از دست دهند.

وی گفت: مصرف آنتی بیوتیک هایی نظیر آموکسی سیلین بسیار زیاد است و از مردم تقاضا می کنیم به هیچ عنوان برای گلودرد و سرماخوردگی از آنتی بیوتیک استفاده نکنند مگر اینکه پزشک تشخیص دهد.

محمدحسینی افزود: تنها اثری که آنتی بیوتیک در بیماری های ویروسی خواهد داشت از بین بردن میکروب های خوب داخل روده هاست که در نهایت موجب ضعیف تر شدن بدن بیمار و طولانی تر شدن دوره بیماری خواهد شد.


کد مطلب: 3468

آدرس مطلب :
https://www.khabardaroo.ir/news/3468/هشدار-سازمان-غذا-دارو-نسبت-قطع-طول-درمان

خبر دارو
  https://www.khabardaroo.ir