کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

استفاده آزمایشگاه ها از روش های ارزان و قدیمی بخاطر کمبود کیت

27 شهريور 1401 ساعت 10:44

عضو شورای عالی نظام پزشکی گفت: کیت‌های آزمایشگاهی ساخت داخل با افت کیفیت و کمبود روبرو شده و آزمایشگاه ها ناچار به استفاده از کیت های قاچاق هستند.


به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبردارو؛ محمدرضا امینی‌فرد عضو شورای عالی نظام پزشکی و رئیس انجمن علمی آسیب شناسی ایران افزود: قاچاق کیت‌ها با قیمت‌های چند برابر نه تنها استاندارد‌های زنجیره سرد انتقال کیت را با ابهام مواجه می‌کند، بلکه به علت ناتوانی آزمایشگاه‌ها در تهیه کیت‌های استاندارد باعث روی آوردن آن‌ها به روش ارزان‌تر و قدیمی‌تر شده که نشان دهنده عقب گرد در ارائه خدمات آزمایشگاهی است.

وی با بیان این که در حوزه دارو، مجلس برای حفظ توان خرید بیماران طرح دارویار را با کمک وزارت بهداشت به اجرا درآورد، گفت: در بخش آزمایشگاهی هیچ ابتکار یا طرح مشابهی پیگیری و اجرا نشده و به نظر می‌رسد ادامه توجه نکردن به آزمایشگاه‌های پاتولوژی بالینی (تشخیص طبی) و اناتومیکال باعث تحلیل توان افتصادی، افت کیفیت ارائه خدمات آزمایشگاهی، تعطیلی آزمایشگاه‌ها و محروم شدن بیماران از خدمات ازمایشگاهی مطلوب و اختلال در زنجیره تشخیص و درمان خواهد شد.

امینی فرد ادامه داد: برای برون رفت از این معضل به نظر می‌رسد حرکت به سوی اعمال تعرفه واقعی در کنار پوشش ۷۰ درصدی تعرفه خصوصی از سوی بیمه‌ها و اجرای طرح‌های مشابه دارویار می‌تواند کمک کننده باشد.

عضو شورای عالی نظام پزشکی ورود شرکت‌ها یا اشخاص غیر آزمایشگاهی به حیطه ارائه خدمات ازمایشگاهی را خلاف قانون دانست و گفت: این امر بخش پری انالیتکال آزمایش‌ها را غیر قابل قبول کرده و دارای عواقب انتظامی است، همچنین با اعلام تخفیف باعث ایجاد سوداگری و نیاز القایی و ایجاد روابط ناسالم مالی بین گیرندگان، ارائه دهندگان و سفارش دهندگان خدمات می‌شود.

امینی‌فرد افزود: لازم است وزارت بهداشت با کمک سازمان نظام پزشکی و انجمن‌ها و حتی قوه قضائیه از انحراف در این مسیر جلوگیری کند.


کد مطلب: 3547

آدرس مطلب :
https://www.khabardaroo.ir/news/3547/استفاده-آزمایشگاه-روش-های-ارزان-قدیمی-بخاطر-کمبود-کیت

خبر دارو
  https://www.khabardaroo.ir