کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

حسین شمالی:

سرعت واردات سرم را افزایش دادیم

28 شهريور 1401 ساعت 9:06

مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو در پاسخ به گلایه ها از کمبود سرم در کشور گفت: برای تامین بیشتر سرم در حال حاضر سرعت واردات را افزایش دادیم و مجوزهای بیشتری برای واردات دادیم تا خلاءهای احتمالی را جبران کنیم.


به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبردارو؛ دکتر حسین شمالی با اشاره به سهمیه‌بندی سرم افزود: دانشگاه‌های علوم پزشکی مکلفند سرم را بر اساس اولویت‌ها توزیع کنند که اولویت‌ها با مراکز بستری و بیمارستان‌ها است و سپس به بخش خصوصی می رسد. در حال حاضر عمدتا سرم به بیمارستان‌ها داده می‌شود و طبیعتا سهمیه‌ای که به بخش خصوصی داده می‌شود کمتر است.

وی ادامه داد: از قبل برای واردات سرم مجوز داده بودیم و محموله‌ها در حال واردات است، تا پایان شهریور ماه بیش از ۱۵ میلیون واحد سرم توزیع می‌کنیم که تقریبا ۴۰ تا ۵۰ درصد بیش از میزان معمول است.

دکتر شمالی عنوان کرد: از لحاظ کمبود سرم، کمبود حاد و مدیریت‌نشده‌ نداریم، به طوری که مراکز اصلی درمانی در سراسر کشور سرم دارند و هرجایی هم که کمبود اعلام می‌شود، بلافاصله یک محموله برایشان ارسال می‌کنیم. از جنبه تامین سرم هیچ وقفه‌ای نداریم اما میزان مصرف‌ بیش از حد انتظار بوده که این هم مقطعی است و ان‌شاءالله مشکلی ایجاد نمی‌کند و رفع می‌شود.

مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو گفت: در زمینه تولید داخلی سرم و تامین مواد اولیه آن‌ها هیچ مشکلی وجود ندارد و شرکت‌ها به صورت سه شیفت و با تمام ظرفیت‌شان تولید را پیش می‌برند.

وی درباره برخی اخبار مبنی بر ارسال محموله‌های سرم تولید داخل به کشور عراق در ایام اربعین،افزود: ما برای ارسال هیچ سرمی به عراق، مجوز ندادیم. چند مورد از موکب‌هایی که در آن طرف مرز قرار بود به زائران ایرانی خدمات ارائه دهند، مجموعا کمتر از ۱۵۰۰۰ عدد سرم با خودشان بردند که در مقابل مصرف یک ماه که ۱۵ میلیون عدد است تقریبا صفر و ناچیز است. سرم‌هایی هم که در کشور عراق استفاده می‌شوند، خود کشور عراق تدارک دیده و بخشی از آن هم از سمت ترکیه به عراق رفته است.


کد مطلب: 3549

آدرس مطلب :
https://www.khabardaroo.ir/news/3549/سرعت-واردات-سرم-افزایش-دادیم

خبر دارو
  https://www.khabardaroo.ir