کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

فوت سالانه ۱۶ هزار دیابتی در کشور

25 آبان 1401 ساعت 8:12

رئیس پژوهشگاه غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: ۴ درصد مرگ و میرها در ایران یعنی حدود ۱۶ هزار نفر در سال به دلیل ابتلا به دیابت است.


به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبردارو؛ دکتر افشین استوار افزود: از سال ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۰ شیوع دیابت از ۱۱ درصد در جمعیت به ۱۴ درصد در جمعیت رسیده است که به معنی افزایش ۳۰ درصدی شیوع دیابت در کشور است.

وی عنوان کرد: هدف سازمان جهانی بهداشت و سند ملی پیشگیری از بیماری‌های غیر واگیر این بوده که شیوع دیابت و چاقی را در کشورهای مختلف ثابت نگه‌ دارد. این در حالی است که کشور‌ها نه تنها به ثابت نگهداشتن این عدد نرسیده‌اند بلکه شیوع دیابت افزایش پیدا کرده است.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: بیماران دیابتی می توانند به راحتی در خانه، قند خون خود را با دستگاه‌های تست قند خون تشخیص داده و از خود مراقبت کنند. این موضوع در مراقبت دیابت اهمیت زیادی دارد اما باید هزینه‌های این دستگاه‌ها و نوارهای آن به شکلی توسط بیمه پوشش داده شود.

دکتر استوار گفت: در این سال‌ها هم هزینه‌های دستگاه ها زیاد شده و هم اینکه نوارهای آن‌ها دچار کمبود شده‌اند. خوشبختانه بیمه‌ها در حال رفتن به این سمت هستند که این هزینه‌ها را به نوعی پوشش دهند تا حداقل نیاز بیماران پوشش داده شود. هزینه درمان دیابت و عوارض آن بسیار زیاد است و این هزینه را هم باید بیمه پرداخت کند. باید بیمه‌ها را قانع کرد که پیشگیری و کنترل، هزینه بسیار کمتری نسبت به درمان دارد تا بسمت پیشگیری بروند.

وی همچنین با اشاره به کمبود انسولین‌های قلمی در دو سال اخیر اظهار کرد: برای این موضوع چالش‌هایی وجود دارد، یارانه‌ای که برای این موضوع وجود دارد، گاها برعکس عمل کرده و موجب قاچاق معکوس می‌شود. کما اینکه چالش‌هایی نه تنها در این حوزه بلکه در تأمین داروهای دیابتی نیز وجود داشت. داروهایی که تجویز می‌شد، گاها در دسترس نبود و بخشی از ۳۰ درصد افرادی که بیماری آن‌ها با درمان تحت کنترل است، در صورت‌ عدم دسترسی به دارو یا افزایش هزینه‌ها احتمالا برای درمان با مشکلاتی مواجه می‌شوند که در نتیجه این درصد کاهش پیدا می‌کند.


کد مطلب: 3735

آدرس مطلب :
https://www.khabardaroo.ir/news/3735/فوت-سالانه-۱۶-هزار-دیابتی-کشور

خبر دارو
  https://www.khabardaroo.ir