کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

ساخت واکسنی جدید برای مقابله با اعتیاد

27 آبان 1401 ساعت 18:17

تیم تحقیقاتی دانشگاه هیوستون آمریکا واکسن جدیدی ساخته که مواد افیونی مصنوعی خطرناک فِنتانیل را هدف قرار می‌دهد و توانایی آن را برای ورود به مغز مسدود می‌کند تا اثر نشئگی را از بین ببرد.


به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبردارو به نقل از SciTechDaily؛ کالین هِیل استاد دانشگاه هیوستون تگزاس، گفت: واکسن ما قادر به تولید آنتی‌بادی‌های ضد فنتانیل است که به فنتانیل مصرفی متصل و از ورود آن به مغز جلوگیری می‌کند و آن را از راه کلیه‌ها به خارج از بدن می‌فرستد، بنابراین فرد سرخوشی را احساس نخواهد کرد و می‌تواند به هوشیاری بازگردد.

این کشف مهم می‌تواند پیامدهای مهمی برای همه‌گیری مواد افیونی داشته باشد زیرا تبدیل به یک عامل پیشگیری برای افرادی می‌شود که سعی در ترک مصرف مواد افیونی دارند.

پژوهش‌ها نشان می‌دهد اختلال مصرف مواد افیونی (OUD) درمان‌شدنی است، اما تخمین زده می‌شود ۸۰ درصد از افراد وابسته به مواد، دوباره مصرف را از سر می‌گیرند.

فنتانیل ۵۰ برابر قوی‌تر از هروئین و ۱۰۰ برابر قوی‌تر از مورفین است، مصرف حدود ۲ میلی‌گرم فنتانیل (به اندازه دو دانه برنج) بسته به جثه فرد احتمالاً کشنده است.

در یک یافته مثبت دیگر، واکسن هیچ عارضه جانبی نامطلوبی در موش‌های واکسینه‌شده در مطالعات آزمایشگاهی ایجاد نکرد. این تیم پژوهشی قصد دارد در ماه‌های آینده با برنامه‌ریزی آزمایش‌های بالینی روی انسان، تولید واکسن با درجه بالینی را آغاز کند.

فنتانیل یک تهدید خطرناک است زیرا اغلب به مواد مخدر خیابانی مانند کوکائین، مت‌آمفتامین و حتی به بِنزودیازپین‌های تقلبی مانند زاناکس اضافه می‌شود.

آنتی‌بادی‌های ضد فنتانیل مخصوص فنتانیل و مشتقات فنتانیل بودند و با سایر مواد افیونی مانند مورفین واکنش متقابل نداشتند. این بدان معنا است که همچنان می‌توان برای تسکین درد یک فرد واکسینه‌شده او را با سایر مواد افیونی درمان کرد.

واکسن آزمایش شده حاوی یک ماده کمکی (adjuvant) مشتق‌شده از  اشریشیا کُلی(E. coli، نوعی باسیل گرم بی‌هوازی اختیاری) به نام dmLT است. مولکول کمکی پاسخ سیستم ایمنی به واکسن‌ها را تقویت می‌کند و یک جزء حیاتی برای اثربخشی واکسن‌های ضداعتیاد به‌شمار می‌رود.


کد مطلب: 3747

آدرس مطلب :
https://www.khabardaroo.ir/news/3747/ساخت-واکسنی-جدید-مقابله-اعتیاد

خبر دارو
  https://www.khabardaroo.ir