کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

دارو هراسی استراتژی جدید وزارت بهداشت برای رفع کمبودها

29 آبان 1401 ساعت 16:35

عضو کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا گفت: تزریق سرم هم می‌تواند عوارضی داشته باشد و جز بالا بردن هزینه درمان و احساس کمبود کاذب چیز دیگری همراه نخواهد داشت.


به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبردارو؛ دکتر سید احمد طباطبایی با انتقاد از مصرف بی‌جا و خودسرانه آنتی‌بیوتیک، افزود: بسیاری از افراد خودسرانه اقدام به تهیه آنتی‌بیوتیک‌هایی نظیر آزیترومایسین می‌کنند، از سوی دیگر این باور اشتباه در برخی افراد وجود دارد که تا سرم و آمپول‌هایی به همراه آن تزریق نکنند، بهبود نمی‌یابند.

وی ادامه داد: گاهی بعد از ابتلا به عفونت ویروسی از آنجایی که ترمیم مخاط تنفسی به شکل کامل انجام نشده است، بچه‌ها مستعد سرفه‌ها هستند که متاسفانه برای اکثر آنها آنتی بیوتیک نوشته می‌شود، وقتی ما می‌خواهیم خانواده را قانع کنیم که نیازی به آنتی بیوتیک نیست، باید به این پرسش پاسخ دهیم که چرا این دارو را تجویز نمی‌کنیم؟ در حالی که ضرورتی ندارد و بسیاری از این موارد پس از چند هفته بهبود می‌یابند، با استفاده از مایعات گرم می‌توان این عارضه را تا حدی تسکین داد.

دکتر طباطبایی تصریح کرد: یکی از داروهای ممنوعه در این شرایط برای کودکان آسپیرین است زیرا به دنبال ابتلا به آنفلوآنزا و مصرف آسپیرین ممکن است کودک به مرحله‌ نارسایی شدید کبدی برسد که متاسفانه مرگ و میر در آن زیاد است.

وی افزود: درست است که بیش از ۶۰ درصد عفونت‌های ویروسی در طی هفته اول بهتر می‌شوند ولی حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد هم ممکن است تا هفته سوم ادامه پیدا کند و درصد کمی هم ممکن است علائمشان تا هفته چهارم ادامه پیدا کند. در صورتی که بیمار علائم خطر نظیر تب بالا،‌ ناتوانی در تنفس، تعداد تفس سریع، شنیدن صدای خس‌خس سینه، کبودی لب‌ها و صورت و انگشتان، ناتوانی در خوردن و آشامیدن، عدم تحمل فعالیت روزمره و... نداشته باشد، جای نگرانی وجود ندارد.


کد مطلب: 3754

آدرس مطلب :
https://www.khabardaroo.ir/news/3754/دارو-هراسی-استراتژی-جدید-وزارت-بهداشت-رفع-کمبودها

خبر دارو
  https://www.khabardaroo.ir