کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تسهیلات بانکی گره نقدینگی در شرکت های دارویی را باز نمی کند

29 آبان 1401 ساعت 21:50

رییس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی تهران گفت: با وجود اینکه مصوبه اعطای تسهیلات به شرکت های دارویی از سوی بانک مرکزی به بانک های عامل ابلاغ شده اما در هیچ یک از بانک ها اجرا نشده است.


به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبردارو؛ محمود نجفی عرب افزود: بنا شده شرکت های دارویی معادل ۲۰۰ درصد فروش سال قبل خود را به عنوان تسهیلات دریافت کنند. در نگاه اول این رشد در مقدار تسهیلات بسیار خوش آیند است اما رشد قیمت ارز خیلی بیشتر از رشد تسهیلاتی است که در شورای پول و اعتبار به تصویب رسیده است، ضمن اینکه ۲۰۰ درصد فروش سال گذشته که قیمت ها تغییر نکرده بود و مبنا ارز ترجیحی بود، چندان رقم دندان گیری نیست. 

وی با اشاره به علت کمبودهای دارویی گفت: از دی ماه ۱۴۰۰ تخصیص ارز انجام نشد و این باعث شد که موجودی مواد اولیه شرکت ها به شدت دچار مشکل شود.

رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: مشکل دیگر هم زمانی اجرای طرح دارویار با عدم تخصیص ارز از سوی بانک مرکزی برای واردات مواد اولیه بود. همچنین قیمت هایی که در طرح دارویار اعلام شد در بسیاری از موارد مورد اعتراض صنایع بود. این نرخ ها در برخی موارد حتی نرخ تورم را پوشش نمی داد.

نجفی عرب افزود: در برخی موارد قیمت ها چندین بار بین فعالین صنعت و سازمان و غذا و دارو پاس کاری می شد. در این میان هر بار که اعتراض می کردیم بعد از یک تعلل طولانی مدت، نتیجه اعتراض ها اعلام می شد. به عنوان مثال یکی از داروهایی که امروز با کمبود مواجه شده، آنتی بیوتیک های خوراکی اطفال است که قیمت آن ۴ بار بین ما و سازمان غذا و دارو رد و بدل شده است.

وی عنوان کرد: در واقع اگر بخواهیم کالبد شکافی کنیم بخش زیادی از مشکلات امروز صنعت دارو ناشی از بروکراسی حاکم بر این طرح و عدم همکاری دستگاه های مسئول در آن است. لازم به یادآوری است که برای اجرای درست این طرح ۲۶ دستگاه که به نوعی در اجرای این طرح مسئول بودند تفاهم نامه همکاری امضا کردند. از سازمان برنامه و بودجه گرفته تا وزرای اقتصاد و بهداشت و سایر دست اندارکاران در این صنعت به نوعی مسئولیت هایی را برای اجرای این طرح بر عهده داشتند.


کد مطلب: 3755

آدرس مطلب :
https://www.khabardaroo.ir/news/3755/تسهیلات-بانکی-گره-نقدینگی-شرکت-های-دارویی-باز-نمی-کند

خبر دارو
  https://www.khabardaroo.ir