کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

چالش اعمال جراحی بدنبال کمبود داروهای بیهوشی

2 آذر 1401 ساعت 8:40

معاون درمان مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) گفت: داروهای بیهوشی لب به لب با نیاز روزانه تامین می شود و گاهی تا مرز لغو عمل جراحی پیش می رویم یا مجبور می شویم بجای بی حسی موضعی از بیهوشی عمومی استفاده کنیم که باعث افزایش مصرف داروهای بیهوشی جنرال می شود.


به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبردارو؛ دکتر امیرحسین اورندی درباره وضعیت داروهای بیهوشی در بیمارستان‌ها افزود: وضعیت ذخایرمان در داروهای بیهوشی به نحوی است که هر روز در حد نیاز همان روز تامین می شود، روز گذشته یک پارت از داروهای بیهوشی شامل ۵۰۰ ویال پروپوفول ۵۰ سی سی و ۶۰۰ ویال پروپوفول ۲۰ سی سی به بیمارستان رسید ‌اما این پارت فقط نیاز یک روز مجتمع بیمارستانی امام خمینی است.

وی ادامه داد: ما روزانه حداقل ۱۵۰ عمل جراحی از طیف‌های مختلف داریم. متاسفانه اخیرا در تامین «ایزوفلوران» که از گازهای هوش‌بر است نیز دچار مشکل شدیم. طبق آخرین آمار در شهریور ماه حدود ۳۷۵ قلم دارو کمبود کشوری داشتیم که بخشی از این کمبود هم مربوط به داروهای بیهوشی یا داروهای مربوط به مراقبت‌های ویژه شامل پروپوفول، کتامین، نوراپینفرین و ... بود. این داروها را هر روز برای بیهوشی و مراقبت‌های ویژه استفاده می‌کنیم و طی یکی دو ماه اخیر، واقعا کمبودشان به ما فشار وارد کرده است.

معاون درمان بیمارستان امام خمینی افزود: در عین حال در بیهوشی، داروهای مشخصی داریم که پروفایل فارماکولوژیک خاص خودشان را دارند. به عنوان مثال نمی‌توان به همه بیماران پروپوفول یا کتامین و ... تزریق کرد و دارو بر اساس شرایط بیمار و نوع عمل و... انتخاب می‌شود. بنابراین در پکیج دارویی‌مان باید داروهای مختلف داشته باشیم که بتوانیم بیماران مختلف را بیهوش کنیم. 

دکتر اورندی افزود: به عنوان مثال درباره داروی بوپیواکایین که در آن هم دچار کمبود هستیم، داروی بی‌حسی موضعی است و ما بسیاری از اعمال جراحی‌مان را از طریق بی‌حسی نخاعی (اسپاینال) و اپیدورال یا بی‌حسی ناحیه‌ای انجام می‌دهیم، حال وقتی این دارو در دسترس نیست، طبیعتا از این دارو هم نمی‌توانیم استفاده کنیم و مجبوریم از بیهوشی عمومی استفاده کنیم که این کار هم از طرفی مصرف داروهای بیهوشی جنرال را بالا می‌برد و از سویی می‌تواند بیمار را دچار عوارض مترتب با بیهوشی عمومی کند.


کد مطلب: 3764

آدرس مطلب :
https://www.khabardaroo.ir/news/3764/چالش-اعمال-جراحی-بدنبال-کمبود-داروهای-بیهوشی

خبر دارو
  https://www.khabardaroo.ir