کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تولید یک واکسن جدید علیه تمام سویه های آنفلوآنزا

5 آذر 1401 ساعت 17:29

محققان دانشگاه پنسیلوانیا از تولید یک واکسن آزمایشی مبتنی بر mRNA در برابر همه زیرشاخه‌های ویروس آنفلوآنزا خبر دادند.


به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبردارو؛ به تازگی محققان دانشکده پزشکی پرلمن دانشگاه پنسیلوانیا گزارش دادند که یک واکسن جدید آنفلوآنزا مبتنی بر آران‌ای پیام‌رسان در دست تولید دارند که در آزمایشات حیوانی علیه هر ۲۰ زیرگروه شناخته شده ویروس آنفلوآنزا موثر بوده است.

آزمایش‌ها نشان داد که این واکسن در مقابل تمام سویه های ویروس، به‌طور قابل‌توجهی علائم را کاهش داده و از مرگ جلوگیری می‌کند.

دکتر اسکات هنسلی (Scott Hensley) نویسنده ارشد این مطالعه گفت: ایده این مطالعه این است که واکسنی داشته باشیم که سطح پایه‌ای از حافظه ایمنی (immune memory) را در برابر سویه‌های مختلف آنفلوآنزا به افراد بدهد. در اینصورت زمانی که همه‌گیری بعدی آنفلوآنزا رخ دهد، شدت بیماری و مرگ بسیار کمتر خواهد بود.

دانشمندان در اینجا از استراتژی واکسیناسیون با استفاده از ایمونوژن‌ها(immunogens) استفاده کردند. ایمونوژن‌ها نوعی آنتی ژن هستند که پاسخ‌های ایمنی را در برابر همه زیرگروه‌های شناخته شده آنفلوآنزا و ایجاد محافظت گسترده، تحریک می‌کنند.

نتایج مطالعه جدید نشان می‌دهد که این واکسن یک پاسخ ایمنی حافظه ایجاد می‌کند که می‌تواند به سرعت یادآوری شود و با سویه‌های ویروسی همه‌گیر جدید سازگار شود.

این واکسن آزمایشی هنگامی که توسط سلول‌های گیرنده تزریق می‌شود و جذب می‌شود، شروع به تولید نسخه‌هایی از پروتئین کلیدی ویروس آنفلوآنزا به نام پروتئین هماگلوتینین (hemagglutinin)، برای هر بیست زیرگروه آن( H۱ تا H۱۸ برای ویروس‌های آنفلوآنزا A و دو مورد دیگر برای آنفلوآنزا B) می‌کند.

این واکسن آران‌ای پیام‌رسان به تمام ۲۰ زیرگروه آنفلوآنزا در موش‌ها پاسخ قوی داد و آنتی بادی‌های زیادی تولید کرد که حداقل به مدت چهار ماه در سطوح بالا باقی ماندند.


کد مطلب: 3777

آدرس مطلب :
https://www.khabardaroo.ir/news/3777/تولید-یک-واکسن-جدید-علیه-تمام-سویه-های-آنفلوآنزا

خبر دارو
  https://www.khabardaroo.ir