کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

۲۳ هزار مبتلای زنده HIV در کشور شناسایی شده است

7 آذر 1401 ساعت 9:53

معاون مرکز تحقیقات ایدز ایران گفت: حدود ۴۴ هزار مبتلا به HIV تا کنون در ایران ثبت شده است اما همه آنها زنده نیستند و در حال حاضر حدود ۲۳ هزار نفر مبتلای زنده در کشور داریم که ثبت شده اند.


به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبردارو؛ در آستانه روز جهانی ایدز دکتر سیداحمد سیدعلی‌نقی افزود: از ۴۴ هزار نفر مبتلای ثبت شده HIV، حدود ۱۹ درصد زن و ۸۱ درصد مرد هستند و بیش از ۵۰ درصد مبتلایان بین ۲۵ تا ۳۹ سال سن دارند.

وی ادامه داد: از ۲۳ هزار مبتلای زنده فعلی حدود ۱۶ هزار نفر به مراکز مشاوره بیماری‌های رفتاری مراجعه دارند و برای دریافت خدمات درمانی اقدام می‌کنند.

معاون مرکز تحقیقات ایدز ایران درباره زمان طلایی تشخیص بیماری در پی رفتار پرخطر، بیان کرد: یک جنبه موضوع بخش پیشگیری است که برای این امر ۷۲ ساعت زمان قائل می‌شوند و اگر کسی که رفتار پرخطر داشته است طی ۷۲ ساعت به پزشک مراجعه کند، می‌تواند تحت درمان پیشگیری قرار گیرد که احتمال ابتلای او به HIV به حداقل برسد. اما اگر فردی به دنبال رفتار پرخطر به بیماری HIV مبتلا شود باید هرچه زودتر نسبت به درمان اقدام کند تا طول عمر طبیعی مشابه جمعیت عادی جامعه داشته باشد و میزان انتقال ویروس در جامعه هم کاسته شود.

وی گفت: دیگر به هیچ عنوان ابتلا به HIV به معنای مرگ زودتر بیمار نیست و نمی‌توان آن را در دسته بیماری‌های کشنده قرار داد. در حال حاضر HIV در صورتی که تحت درمان باشد یک بیماری مزمن است که هرچند بی درد و رنج نخواهد بود اما دیگر مانند گذشته افراد به دنبال ابتلا به HIV ترس از مرگ نخواهند داشت و می‌توان با دارو درمانی بیماری را کنترل کرد.

دکتر سیدعلی نقی افزود: در سال ۲۰۲۱ آمار جهانی مبتلایان حدود ۳۸ میلیون نفر برآورد شده است.


کد مطلب: 3782

آدرس مطلب :
https://www.khabardaroo.ir/news/3782/۲۳-هزار-مبتلای-زنده-hiv-کشور-شناسایی-شده

خبر دارو
  https://www.khabardaroo.ir