کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

ویژگی های داروی جدید lecanemab در کنترل آلزایمر

9 آذر 1401 ساعت 20:03

شرکت داروسازی ژاپنی ایزای (Eisai) به همراه شریکش شرکت آمریکایی بایوژن (Biogen) نتایج تازه ای از کارآزمایی داروی lecanemab را منتشر کردند که نشان می دهد این دارو توانسته از سرعت پیشرفت آلزایمر بکاهد و زوال عقل در بیمارانی که این دارو را دریافت کرده‌اند کاهش داشته است.


به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبردارو؛ شرکت‌کنندگان در این مطالعه به‌مدت ۱۸ ماه و در فاصله زمانی ۲ هفته یک‌بار داروی «لِکانِمَب» را به‌صورت وریدی دریافت کرده‌اند و محققان با استفاده از یک مقیاس ۱۸ درجه‌ای برای محاسبه توانایی شناختی و عملی، وضعیت‌ سلامت آن‌ها را ارزیابی و ثبت کرده‌اند.

نتایج ایزای و بایوژن بر اساس مطالعه روی حدود ۱۸۰۰ نفر که بیماری‌شان در مرحله پیشرفته نبوده حاصل شده و در نشست تخصصی آلزایمر در سان‌فرانسیسکو ارائه و سپس در مجله پزشکی «نیو انگلند» منتشر شده است.

دکتر مایکل ایریزاری در اینباره می‌گوید: تغییر کوچک‌تر از آن است که بتوان آن را به سرعت تشخیص داد اما اگر از بُعدی متفاوت به آن نگاه کنیم واقعیت این است که لیکانمب حدود ۵ ماه بدتر شدن وضعیت سلامت بیمار را به تاخیر می‌اندازد و احتمال پیشرفته‌تر شدن بیماری در افرادی که این دارو را در طول مطالعه مصرف کردند ۳۱ درصد کمتر شد. این موضوع یعنی طولانی‌تر شدن فاز یک بیماری؛ مرحله‌ای ابتدایی که پیشرفته نیست و معمولا بیماران در آن شرایط نسبتا بهتری دارند. 

همچنین ماریا کاریلو مدیر ارشد علمی انجمن آلزایمر هم بر این باور است که این آزمایش، کارآزمایی بالینی مهمی بوده و ثابت می‌کند این دارو به پروتئین چسبناک آمیلوئید که یکی از چندین عامل اصلی آلزایمر است، حمله می‌کند و می‌تواند پیشرفت بیماری را به تاخیر بیندازد.

کاریلو گفت: واقعیت این است که هرگونه تاخیر در زوال شناختی، به‌ویژه در دوره ابتدایی بیماری می‌تواند برای مدت زمانی که ما با عزیزانمان هنوز می‌توانیم از خانواده و گردش‌ها و تعطیلات لذت ببریم، به‌شدت معنی‌دار باشد.



با این حال استفاده از این دارو هم مانند سایر داروهای دیگر عاری از عوارض ثانویه نیست. ایجاد تورم یا خونریزی در مغز می‌تواند از جمله عوارض استفاده از «لِکانِمَب» باشد که در حدود ۱۳ درصد از شرکت‌کنندگان در این مطالعه بصورت خیلی خفیف یا بدون علائم بالینی روی داده است. دست‌کم ۲ مورد مرگ در میان مصرف‌کنندگان این دارو به‌صورت رسمی گزارش شده است. گفته می‌شود آن‌ها از داروهای رقیق‌کننده خون برای بیماری‌های دیگر خود استفاده می‌کردند و بنابراین نمی‌تواند به‌طور مشخص علت مرگ آن‌ها را به داروی آلزایمر نسبت داد.

انتظار می‌رود سازمان غذا و داروی آمریکا در ماه ژانویه در مورد اعطای مجوز به این دارو تصمیم‌بگیرد. در صورت تائید، بعد از داروی شرکت بایوژن Biogen’s Aduhelm که سال گذشته تائید شد، «لِکانِمَب» (lecanemab) دومین داروی ضد آمیلوئید موجود در بازار خواهد بود.


کد مطلب: 3793

آدرس مطلب :
https://www.khabardaroo.ir/news/3793/ویژگی-های-داروی-جدید-lecanemab-کنترل-آلزایمر

خبر دارو
  https://www.khabardaroo.ir