کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

جزئیات تبدیل حق فنی داروخانه ها به قانون

14 آذر 1401 ساعت 12:24

معاون حقوقی و امور مجلس سازمان نظام پزشکی از تأیید طرح تعرفه خدمات دارویی (حق فنی) از سوی سازمان برنامه و بودجه خبر داد و گفت: سازمان نظام پزشکی و انجمن داروسازان این طرح را پیشنهاد داده و امیدوارم در چند روز آینده در هیئت دولت تصویب و همانند حق فنی تشخیصی و درمانی، به زودی اجرائی شود.


به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبردارو؛ اکبر رنجبرزاده در رابطه با طرح تعرفه‌گذاری خدمات دارویی در کشور افزود: این طرح قبلا در چارچوب آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های درون وزارتی بود و اگر هم شکایتی می‌شد بعضا مورد ایراد دستگاه‌های قضایی و... قرار می‌گرفت.

وی ادامه داد: با قانونمند شدن این موضوع، داروسازی که در داروخانه‌ مستقر است مکلف می‌شود که نسخه‌ای را که پزشک تجویز کرده، ارزیابی و بررسی کند و تداخلات دارویی را اگر وجود دارد مشخص و نحوه مصرف آن را برای مراجع توضیح و تشریح کند.

رنجبرزاده تأکید کرد: داروساز و مسئول فنی که علم دارو را دارد مکلف است نسخه‌ای را که باید به بیمار بدهد کاملا تشریح و توضیح کند، لذا این اقدامی است که هم به نفع مردم است و هم اینکه برای این اقدام، حق فنی بر اساس تعرفه‌گذاری دولت دریافت خواهد شد.

وی افزود: بر این اساس داروخانه صرفا یک محل برای فروش دارو نخواهد بود و حضور مسئول فنی در داروخانه الزامی خواهد شد و ناظرین بر این اقدام نظارت خواهند کرد. در غیر این صورت داروخانه تبدیل به محلی برای فروش دارو می شود که هر فروشنده‌ای می‌تواند دارو را به بیمار ارائه دهد و این موضوع در شأن و شایسته سیستم دارویی کشور نیست.

معاون سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه قیمت دارو همانگونه که مشخص شده به مردم عرضه می‌شود، گفت:  فلسفه وجودی حضور مسئول فنی در داروخانه این است که نسخه‌ها را بررسی کرده،‌ تناقضات و خطاهای احتمالی پزشکان را احصا کرده و حتی با پزشک مشورت کند و در واقع مسئول فنی، فیلترکننده نهایی نسخه پزشکان است.


کد مطلب: 3807

آدرس مطلب :
https://www.khabardaroo.ir/news/3807/جزئیات-تبدیل-حق-فنی-داروخانه-قانون

خبر دارو
  https://www.khabardaroo.ir