کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

محصولات آرایشی جای دارو در قفسه داروخانه‌ها

1 بهمن 1401 ساعت 23:27

نائب رئیس انجمن داروسازان ایران در خصوص افزایش عرضه محصولات آرایشی و بهداشتی در داروخانه ها گفت: دلیل پیشی گرفتن عرضه محصولات آرایشی سیاست‌های اشتباهی بوده که در سال‌های اخیر در زمینه تأسیس داروخانه اعمال شده و با وجود کاهش تأمین دارو در کشور و سهمیه‌بندی دارو برای داروخانه‌ها شاهد افزایش صدور مجوز تأسیس داروخانه هستیم.


به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبردارو؛ دکتر علی فاطمی افزود: مجوز تاسیس داروخانه بدون محدودیت مکانی رو به افزایش است و همان سهمیه دارو در تعداد بیشتری داروخانه توزیع می‌شود که این موضوع امور اقتصادی داروخانه‌داران را با مشکل مواجه کرده و موجب شده وزنه فروش محصولات آرایشی و بهداشتی در داروخانه‌ها سنگین‌تر از فروش دارو باشد.

وی ادامه داد: یکی دیگر از دلایل این است که گرچه مؤسسات پزشکی نباید در پی رقابت باشند اما متأسفانه برخی پزشکان به بیماران خود توصیه می‌کنند نسخه خود را از داروخانه موردنظر آن‌ها تهیه کنند و به سایر داروخانه ها مراجعه نکنند. البته این رقابت منفی تنها شامل داروخانه‌ها نمی‌شود و سایر مراکز درمانی را هم دربرگرفته، به‌گونه‌ای که مؤسسات پزشکی را تبدیل به بنگاه اقتصادی کرده است.

نائب رئیس انجمن داروسازان ایران گفت: از پنج گروه محصول سلامت‌محوری که قانون‌گذار مجوز فروش آن‌ها را به داروخانه داده، سه گروه نخست یعنی داروهای شیمیایی، فراورده‌های طبیعیِ سنتی و مکمل‌های غذایی و تقویتی جزو مجموعه دارو محسوب می‌شوند و براساس قانون، فقط داروخانه‌داران مجاز به فروش این محصولات هستند و فروش آن‌ها خارج از داروخانه با قانون مغایرت دارد.

وی عنوان کرد: با توجه به اینکه قانون‌گذار لوازم مصرفی پزشکی و محصولات آرایشی و بهداشتی را در گروه داروها قرار نداده، این محصولات در فروشگاه‌های تجهیزات و لوازم پزشکی و فروشگاه‌های محصولات آرایشی و بهداشتی و سوپرمارکت‌ها نیز عرضه می‌شوند و غیرقانونی نیست.


کد مطلب: 3962

آدرس مطلب :
https://www.khabardaroo.ir/news/3962/محصولات-آرایشی-جای-دارو-قفسه-داروخانه-ها

خبر دارو
  https://www.khabardaroo.ir