۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۱۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۶
کد مطلب : ۳۹۹۷

نرخ ارز دارو ۲۴ هزار و ۳۰۰ است/ دارو قرار نیست گران شود!

معاون امور سلامت و رفاه اجتماعی سازمان برنامه و بودجه گفت: یارانه ۴۲۰۰ تومانی دارو همچنان اختصاص می‌یابد و ما تنها باید مابه‌التفاوت آن را برای سال آینده پرداخت کنیم که اگر اختلاف آن را با ارز نیمایی ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی اعلام شده در نظر بگیرم هر دلار برای صنایع دارویی حدود ۲۴ هزار و ۳۰۰ تومان می‌شود.
نرخ ارز دارو ۲۴ هزار و ۳۰۰ است/ دارو قرار نیست گران شود!
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبردارو؛ مجید فراهانی با اشاره به انتقادات از بودجه دارو در سال آینده، افزود: طبق روال سال‌های گذشته سه میلیارد دلار ارز ترجیحی به دارو اختصاص داده شده که که با نرخ ارز تعیین شده به رقم ۶۹ هزار میلیارد تومان می رسیم و طبق قانون می‌توان بودجه آن را تا ۷۶ هزار میلیارد تومان هم افزایش داد.

وی عنوان کرد: بودجه صندوق بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج با ۴۰ درصد رشد در سال آینده به ۷ هزار میلیارد تومان می‌رسد، همچنین ۵ هزار میلیارد تومان هم برای پوشش رایگان بیمه سلامت اقشار کم‌درآمد در این بودجه دیده شده است.

فراهانی ادامه داد: بودجه در نظر گرفته شده برای ارائه خدمات مختلف دولتی در بخش بهداشت و درمان در سال ۱۴۰۲، حدود ۴۰۰ هزار میلیارد تومان است که نسبت به سال جاری تقریباً ۴۲ درصد رشد داشته است. برای بخش حقوق و مزایای دانشگاه‌های علوم پزشکی ۱۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار تخصیص داده شده و برای نخستین بار یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای کمک به تغذیه دانشجویان منابع مالی در نظر گرفته شده است.

معاون امور سلامت سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به این سوال که تولیدکنندگان گلایه می‌کنند در بودجه پیشنهادی عوارض گمرکی، هزینه‌ها دیگر تولید داروها و حتی سود داروخانه‌ها لحاظ نشده، گفت: پیش از این هم سه میلیارد دلار ارز ترجیحی به تولیدکنندگان دارو می‌دادیم و اکنون تنها این یارانه به انتهای زنجیره دارو یعنی مصرف‌کننده می‌رسد و در سال‌های گذشته هم هزینه‌های دیگر تولید برعهده شرکت‌های دارویی بوده است.

فراهانی در پاسخ به این گلایه که ۳۵ درصد ارز مورد نیاز از طریق ارز ترجیحی تأمین می‌شود و ۶۵ درصد مابقی باید از طریق دلار آزاد پرداخت شود؛ چرا دولت هزینه‌های دیگر تولید را نمی‌بیند و در نهایت مصرف‌کننده باید در سال آینده ۵۰ درصد هزینه‌های تولید دارو را از جیب پرداخت کند، افزود: این طور نیست چرا که تولیدکنندگان ارزبری دیگری نخواهند داشت. مردم پول خرید دارو را خواهند داشت و دارو قرار نیست گران شود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما