کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

گفتگوی اختصاصی؛

از دلایل تاخیر در ورود محموله ها تا تغییر زمان اعلام سهمیه ها

1 خرداد 1401 ساعت 11:09

عضو هیات مدیره اتحادیه واردکنندگان دارو گفت: بدنبال افزایش قیمت سوخت در جهان هزینه های حمل و نقل نیز افزایش یافته است بطوریکه اگر بخواهیم محموله های بزرگ را بصورت هوایی انتقال دهیم هزینه ها از قیمت تعیین شده در سامانه تیتک فراتر می رود.


نیلوفر زارع کمالی عضو هیات مدیره اتحادیه واردکنندگان دارو و مدیرعامل ولیان دارو در مصاحبه اختصاصی با پایگاه خبری تحلیلی خبردارو، افزود: در سامانه تیتک (TTAC) رقم CPT داروها یا همان قیمت ارزی دارو، ثابت است و ما نمی توانیم فراتر از آن عمل کنیم. حتی اگر با افزایش کرایه حمل، قیمت CPT  بالاتر رود باز هم قیمت گذاری بر اساس CPT ثبت شده در سیستم انجام می شود، بر همین اساس ما ناچاریم برخی محموله های سنگین را بصورت زمینی انتقال دهیم.

وی با اشاره به مشکلات حمل و نقل زمینی گفت: حمل و نقل زمینی باعث تاخیر یکماه در رسیدن کالا به گمرکات می شود و ما باید مدت زمان این تاخیر را در ثبت سفارش لحاظ کنیم تا دچار کمبود نشویم. در حال حاضر شرکت ها با تغییر شیوه انتقال از هوایی به زمینی، این هزینه ها را کنترل می کنند اما مشخص نیست تا چه زمان بتوان بدین شکل ادامه داد.

دکتر زارع کمالی افزود: موضوع دیگری که باعث تاخیر در رسیدن کالا به گمرک می شود، بی نظمی در تخصیص ارز است، متاسفانه بخاطر محدودیت در منابع ارزی این تخصیص ها بموقع انجام نمی شود و در نتیجه زمانی که ما پول شرکت های خارجی را دیرتر پرداخت می کنیم، آنها هم محموله ها را دیرتر ارسال می کنند.

عضو هیات مدیره اتحادیه واردکنندگان دارو با اشاره به بازه زمانی ثبت سفارش ها در سامانه تیتک گفت: در گذشته سازمان غذا و دارو 2 بار در سال سهمیه های هر شرکت را برای داروهای وارداتی در سامانه تیتک اختصاص می داد و معمولا اینطور بود که در تیر ماه برای 6 ماهه دوم سال و در آذر ماه برای 6 ماهه اول سال بعد، این سهمیه ها تخصیص می یافت تا سفارش ها انجام شود.

وی افزود: اکنون با اینکه پاندمی کرونا فروکش کرده اما همچنان نیروهای برخی شرکت ها بصورت دورکاری و یا ترکیبی از حضوری و دورکاری مشغول به کار هستند، این موضوع باعث شده تا دوره های زمانی تحویل سفارش افزایش یابد. بطور مثال قبلا دوره زمانی هر سفارش بین 4 الی 6 ماه بود اما اکنون به بیش از 6 ماه رسیده است. زمانی که ما سفارش می دهیم، تحویل ها با تاخیر انجام می شود و بازار را دچار کمبود می کند که لازم است سازمان غذا و دارو زمانبندی تخصیص سهمیه ها را زودتر انجام دهد.

دکتر زارع کمالی خاطر نشان کرد: اگر سازمان غذا و دارو سهمیه ها را در اواخر اردیبهشت ماه و یا نهایتا در خرداد ماه محاسبه کند و در سامانه تیتک قرار دهد، شرکت ها می توانند زودتر برای سفارش ها اقدام کنند و تاخیری در تحویل سفارش برای 6 ماهه دوم امسال نخواهیم داشت.

وی گفت: همچنین با توجه به افزایش کرایه حمل و افزایش هزینه نسبت به CPT ثبت شده، از سازمان غذا و دارو درخواست داریم تا یک سیستم اصلاحی در قیمت گذاری داشته باشند و برای این امر برنامه ریزی لازم صورت گیرد.


کد مطلب: 2988

آدرس مطلب :
https://www.khabardaroo.ir/video/2988/دلایل-تاخیر-ورود-محموله-تغییر-زمان-اعلام-سهمیه

خبر دارو
  https://www.khabardaroo.ir