کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

آمار ۴۲ درصدی شیوع پوکی استخوان؛ آثار گرانی لبنیات

27 مهر 1401 ساعت 16:05

رئیس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: شیوع پوکی استخوان در جمعیت بالای ۶۰ سال کشور بیش از ۴۲ درصد است و گران شدن لبنیات می‌تواند در آینده مشکل پوکی استخوان را تشدید کند.


به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبردارو؛ دکتر افشین استوار در آستانه روز جهانی پوکی استخوان افزود: در خانم‌های بالای ۶۰ سال شیوع پوکی استخوان نزدیک ۶۲ درصد و در آقایان حدود ۲۴ درصد است که بطور میانگین حدود ۴۲ درصد می شود، دو سوم خانم‌های بالای ۶۰ سال پوکی استخوان دارند.

وی ادامه داد: گران شدن لبنیات و در دسترس نبودن شیر و مواد لبنی، مصرف آن را در سال‌های اخیر به شدت کاهش داده است و این می‌تواند در آینده مشکل پوکی استخوان را تشدید کند.

دکتر استوار تصریح کرد: پوکی استخوان به معنای کاهش تدریجی تراکم معدنی استخوان به شکلی است که سبب پوکی و سپس شکستگی استخوانی شود، این روند به تدریج رخ می‌دهد و اغلب اوقات هیچ علامتی ندارد.

وی درخصوص تاثیر مصرف شیر و لبنیات در جلوگیری از بروز پوکی استخوان، اظهار کرد: به طور کلی میزان دریافت پروتئین، کلسیم و ویتامین D برای داشتن یک استخوان سالم و قوی بسیار اهمیت دارد. مطالعات مختلف نشان داده‌اند که بعضا تا ۸۰ درصد افراد دچار کمبود ویتامین D هستند. در مناطق روستایی که مواجهه با نور آفتاب به خوبی وجود دارد طبیعتا کمبود ویتامین D از طریق ساخته شدن در پوست جبران می‌شود، اما برای کسانی که در شهر زندگی می‌کنند و مواجهه با نور آفتاب کمتر است، توصیه می‌شود که آزمایش ویتامین D انجام دهند.

رئیس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به هزینه اقتصادی بالای شکستگی لگن ناشی از پوکی استخوان، گفت: مطالعات ما نشان داده است که حدود ۷ هزار میلیارد تومان هزینه‌ای است که سالانه به خاطر این موضوع به کشور تحمیل می‌شود و به دلیل اینکه جمعیت رو به سالمندی می‌رود، سال به سال این هزینه هم افزایش می‌یابد.


کد مطلب: 3632

آدرس مطلب :
https://www.khabardaroo.ir/news/3632/آمار-۴۲-درصدی-شیوع-پوکی-استخوان-آثار-گرانی-لبنیات

خبر دارو
  https://www.khabardaroo.ir