۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۷ مهر ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۵
کد مطلب : ۳۶۳۲

آمار ۴۲ درصدی شیوع پوکی استخوان؛ آثار گرانی لبنیات

رئیس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: شیوع پوکی استخوان در جمعیت بالای ۶۰ سال کشور بیش از ۴۲ درصد است و گران شدن لبنیات می‌تواند در آینده مشکل پوکی استخوان را تشدید کند.
آمار ۴۲ درصدی شیوع پوکی استخوان؛ آثار گرانی لبنیات
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبردارو؛ دکتر افشین استوار در آستانه روز جهانی پوکی استخوان افزود: در خانم‌های بالای ۶۰ سال شیوع پوکی استخوان نزدیک ۶۲ درصد و در آقایان حدود ۲۴ درصد است که بطور میانگین حدود ۴۲ درصد می شود، دو سوم خانم‌های بالای ۶۰ سال پوکی استخوان دارند.

وی ادامه داد: گران شدن لبنیات و در دسترس نبودن شیر و مواد لبنی، مصرف آن را در سال‌های اخیر به شدت کاهش داده است و این می‌تواند در آینده مشکل پوکی استخوان را تشدید کند.

دکتر استوار تصریح کرد: پوکی استخوان به معنای کاهش تدریجی تراکم معدنی استخوان به شکلی است که سبب پوکی و سپس شکستگی استخوانی شود، این روند به تدریج رخ می‌دهد و اغلب اوقات هیچ علامتی ندارد.

وی درخصوص تاثیر مصرف شیر و لبنیات در جلوگیری از بروز پوکی استخوان، اظهار کرد: به طور کلی میزان دریافت پروتئین، کلسیم و ویتامین D برای داشتن یک استخوان سالم و قوی بسیار اهمیت دارد. مطالعات مختلف نشان داده‌اند که بعضا تا ۸۰ درصد افراد دچار کمبود ویتامین D هستند. در مناطق روستایی که مواجهه با نور آفتاب به خوبی وجود دارد طبیعتا کمبود ویتامین D از طریق ساخته شدن در پوست جبران می‌شود، اما برای کسانی که در شهر زندگی می‌کنند و مواجهه با نور آفتاب کمتر است، توصیه می‌شود که آزمایش ویتامین D انجام دهند.

رئیس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به هزینه اقتصادی بالای شکستگی لگن ناشی از پوکی استخوان، گفت: مطالعات ما نشان داده است که حدود ۷ هزار میلیارد تومان هزینه‌ای است که سالانه به خاطر این موضوع به کشور تحمیل می‌شود و به دلیل اینکه جمعیت رو به سالمندی می‌رود، سال به سال این هزینه هم افزایش می‌یابد.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما