۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۹
کد مطلب : ۱۹۹۷

از بین‌بردن سلول‌های تهاجمی سرطان با یک داروی ضد اسهال

یک تحقیق جدید نشان می‌دهد که داروی ضد اسهال «لوپرامید» می‌تواند در درمان سرطان‌های تهاجمی موثر باشد.
از بین‌بردن سلول‌های تهاجمی سرطان با یک داروی ضد اسهال
به گزارش پایگاه خبری خبردارو، داروی ضد اسهال لوپرامید پس از آن مورد توجه محققان واقع شد که گروهی از محققان دانشگاه «گوته» در آلمان در مطالعه ای متوجه شدند این دارو در درمان  «گلیوبلاستوما»، نوعی سرطان به ویژه تهاجمی و کشنده سیستم عصبی مفید بود.
این دارو وضعیتی در سلول های انسان ایجاد می کند که سلول های سالم می توانند آن را تحمل کنند، اما سلولهای سرطانی نمی توانند آن را تحمل کنند.
این محققان در مقاله ای در این زمینه نوشته اند،  زمانی که لوپرامید با سلول های تومور در تعامل است، سلول ها یک واکنش استرس ایجاد می کنند که به طور موثر مانند یک دستور خود تخریب برای سلول عمل می کند. سلول های سرطانی در نهایت می میرند که این نتیجه بسیار خوبی است.
مکانیسم عملکرد دارو به روند طبیعی سلول های اتوفاژی مرتبط است که با شکستن مواردی که نیازی به آن ندارند و یا قسمت هایی که آسیب دیده اند، به سلامت سلول ها کمک می کند.
در یک سلول سالم، این روند به وضوح بسیار مفید است، اما زمانیکه این رویه تشدید می شود که به نظر می رسد لوپرامید به این موضوع کمک می کند، سلول های تومور نمی توانند فعالیت تشدید شده را کنترل کنند و در نهایت آنقدر خود را تجزیه می کنند که می میرند.
در این مقاله محققان متذکر شدند که به نظر می رسد این درمان علیه سلول های گلیوبلاستوما به خوبی عمل می کند.  
گلیوبلاستوما شایع ترین تومور بدخیم اولیه سیستم عصبی مرکزی است که در نخاع یا مغز بروز می‌کند. منشأ تومور از سلولهای آستروسیت (نوعی یاخته گلیال) است.  گلیوبلاستوما یک نوع سرطان فوق العاده ویرانگر است که به سرعت گسترش می یابد و اغلب منجر به مرگ می شود.  
کشف یک درمان جدید برای چنین بیماری وحشتناکی مساله بزرگی است با این حال محققان می گویند این موضوع نیاز به تحقیقات بیشتری دارد و یافته های این مطالعه می تواند به ابداع درمان های جدید برای برخی انواع سرطان های تهاجمی منجر شود.
درصورتی که محققان بتوانند واکنش استرسی را که این دارو در سلول تولید می کند، منزوی یا حتی تشدید کنند، در آن صورت می توانند سلول های تومور را بدون آسیب دیدن سلول های سالم هدف قرار دهند،  زیرا به نظر می رسد قادر به کنترل فعالیت تشدید شده هستند.
مشروح این مطالعه در مجله  Autophagy منتشر شده است.
 
مرجع : پایگاه اینترنتی bgr
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما