۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۲۸ تير ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۴
کد مطلب : ۳۲۷۸

ماجرای افزایش تاریخ مصرف پاستوکووک و جمع آوری آسترازنکا

رئیس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت گفت: موسسه پاستور با ادامه مطالعات واکسن پاستوکووک مستنداتی را به سازمان غذا و دارو ارائه کرد که نشان می داد تاریخ انقضا طولانی‌تر شده است.
ماجرای افزایش تاریخ مصرف پاستوکووک و جمع آوری آسترازنکا
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبردارو؛ دکتر سید محسن زهرایی افزود: واکسن‌ها وقتی تولید می‌شوند مطالعه بالینی ادامه دارد و طبق پروتکل سازمان غذا و دارو از جهت پایداری باید هر ماه تست شوند و نتایج را ارائه دهند.

وی افزود: سازمان غذا و دارو این موضوع را بررسی کرد و از جهت فنی تایید کرد که درست است و این واکسن تاریخ انقضایش بالاتر است، این اتفاقی بود که طبق یک روال اداری و ضوابط سازمان غذا و دارو در مورد واکسن پاستوکووک افتاده و خوشبختانه تاریخ انقضای طولانی برای آن‌ها تعریف شده و در نتیجه ویال‌های واکسن در حال استفاده است.

دکتر زهرایی تاکید کرد:­­ بحث تاریخ انقضا یکی از مسائل بسیار مهم است که بر روی همه فراورده‌های بیولوژیک از جمله واکسن باید به دقت مورد توجه قرار گیرد، طبیعتاً این مسئله در وزارت بهداشت به دقت رصد می‌شود، تمام ویال‌های واکسن که در کشور می‌خواهند استفاده شوند بایستی در سامانه‌های الکترونیکی ثبت شوند، کما اینکه مردم برای کارت واکسن دیجیتال می‌توانند به سایت مراجعه کنند.

وی افزود: برای دریافت واکسن دیجیتال شرایطی میسر است که در سامانه الکترونیکی ثبت شده باشیم، برای اینکه این کار انجام شود برای هر ویال واکسن یک کد انحصاری توسط سازمان غذا و دارو صادر می‌شود که اصطلاحاً برچسب یا لیبل تی تک به آن گفته می‌شود و کد اصالت و شماره ۲۰ رقمی بر روی آن درج می‌شود.

دکتر زهرایی ادامه داد: بر روی این لیبل اطلاعات واکسن وجود دارد که شامل تاریخ انقضا و شماره سری تولید واکسن موجود است، بنابراین همه واکسن‌هایی که وارداتی هستند یا تولید داخل، کد مورد نظر سازمان غذا و دارو بر روی لیبل واکسن درج می‌شود. در مورد واکسن وارداتی که نمی‌توانند داخل شرکت لیبل ثبت کنند، ویال‌های واکسن که در ابتدا می‌آیند به سازمان غذا و دارو می‌رود و در انجا بر اساس مستندات واکسن‌ها برای آن‌ها کد انحصاری و شماره سریال و تاریخ انقضا روی لیبل چسبانده می‌شود.

وی ادامه داد: آسترازنکا که وارد کشور شد، سازمان غذا و دارو بر اساس مستندات تولید کننده تاریخ انقضا را ۱۷/۷/۲۰۲۲ ثبت کرده و در نتیجه روی ویال‌های واکسن لیبلی که کد تی تک دارد به این تاریخ ثبت شده است. این واکسن تا دیروز معتبر بوده و استفاده شده است و طبیعتاً بعد از استفاده هر واکسنی که تاریخ انقضای آن به اتمام برسد جمع آوری می‌شود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما