۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۹ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۹
کد مطلب : ۳۴۷۳

کمبود ۳۰۰ قلم دارو بخاطر موانع ترخیص از گمرک

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: داروخانه‌های مرجع و پرفروش دارو اعلام می کنند که ۳۰۰ قلم کسری یا کمبود دارو دارند و این درحالیست که مواد اولیه بعضی از داروها در گمرک رسوب کرده است.
کمبود ۳۰۰ قلم دارو بخاطر موانع ترخیص از گمرک
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبرداو؛ عبدالحسین روح‌الامینی در نشست علنی امروز چهارشنبه نهم شهریورماه مجلس شورای اسلامی افزود: دهها تن از مواد اولیه نوعی قرص قند یا قرص متفورمین در گمرک مانده و تولیدکننده ها باید پول بیشتری نسبت به آنچه که برای مواد اولیه داده اند برای ترخیص از گمرک بپردازد.

وی در قالب تذکری با اشاره به لایحه معافیت واردات مواد اولیه دارویی، شیرخشک و تجهیزات پزشکی از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده اظهار کرد: تفاوت نرخ ارز و اجرای طرح دارویاری منجر شده است تا در چند مرحله قیمت دارو به سمت واقعی شدن برود. با اجرای این طرح مابه‌التفاوت قیمت دارو توسط بیمه‌ها پرداخت می‌شود تا به مردم فشار وارد نشود، اگر برای صنایع داخلی تولید دارو به صرفه نباشد، از مدار تولید خارج می‌شوند. افزایش قیمت یک طرف و کمبود مواد اولیه از سوی دیگر می‌تواند مشکل آفرین باشد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تصریح کرد: اگر ما اقدامات لازم را برای ترخیص مواد اولیه از گمرک انجام ندهیم بعضی از داروهای ساده مثل سرم و قطره‌ها که توان کامل تولید آنها در داخل وجود دارد، به خاطر کمبود مواد اولیه در لیست داروهای کمیاب قرار می‌گیرد.

روح‌الامینی یادآور شد: قرار بود سران قوا به موضوع ترخیص مواد اولیه دارو و تجهیزات پزشکی از گمرک‌ها اقدام کنند که گویا فراموش شده است. حال دولت با آوردن لایحه‌ای قصد جبران دارد، انتظار می‌رود مجلس شورای اسلامی نیز در این مسیر همراهی لازم را داشته باشد.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما