۰
plusresetminus
تاریخ انتشارجمعه ۱۱ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۰
کد مطلب : ۳۴۸۰

ممنوعیت برخی از شربت های سرفه به دلیل عوارض

آژانس ملی ایمنی داروهای فرانسه اعلام کرد که مجوزهای بازاریابی برای شربت‌های سرفه حاوی فولکودین ممکن است در این کشور به حالت تعلیق درآید.
ممنوعیت برخی از شربت های سرفه به دلیل عوارض
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبردارو به نقل از یورونیوز؛ بر اساس مطالعه ای جدید، مصرف داروهای حاوی فولکودین که برای مقابله با سرفه استفاده می‌شوند، بیمار را در معرض خطر جدی آلرژی شدید به شل‌کننده‌های عضلانی در زمان بیهوشی عمومی قرار می‌دهند.

شربت‌های مورد نظر شامل بروم‌فنیرامین (Biocodex)، بیوکالیپتول و بیوکالیپتول بدون شکر (Zambon) و فولکودین (Biogaran) می‌شوند.

شربت‌های مبتنی بر فولکودین که برای آرام کردن سرفه‌های خشک در بزرگسالان و برخی از کودکان (کودکان بیش از ۱۵ کیلوگرم) استفاده می‌شود از سال ۲۰۱۱ به دلیل این خطر احتمالی تنها با نسخه پزشک در فرانسه قابل تجویز بودند.

با توجه به نتایج اولیه یک مطالعه، آژانس ملی ایمنی داروها در فرانسه اکنون «نسبت نامطلوب منفعت به خطر» را با توجه به ماهیت غیرضروری این شربت‌ها و وجود جایگزین‌های درمانی در نظر خواهد گرفت و در ابتدای سپتامبر تمام این شربت‌ها از داروخانه‌ها جمع‌آوری می‌شوند.

آژانس ملی ایمنی داروهای فرانسه از متخصصان بیهوشی خواسته که از بیماران بپرسند که آیا قبلا این نوع شربت را مصرف کرده‌اند یا خیر و از پزشکان و داروسازان می‌خواهد که در صورت بیهوشی عمومی خطر واکنش به شل‌کننده‌های عضلانی را برای بیمارانی که قبلا آن را مصرف کرده‌اند توضیح دهند.

کمیته نظارت دارویی آژانس دارویی اروپا در ژانویه ۲۰۲۲ توصیه کرد خلاصه ویژگی‌های محصول و بروشورهای بسته‌بندی داروهای مبتنی بر فولکودین به روز رسانی شوند تا هشداری درباره خطر استفاده بیش از حد و واکنش متقابل با شل‌کننده‌های عضلانی در آن‌ها درج شود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما