۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۹
کد مطلب : ۳۶۰۵

کمبود داروهای بیهوشی علی رغم انکار سازمان غذا و دارو

دبیر بورد تخصصی بیهوشی گفت: اگرچه سازمان غذا و دارو کمبود داروهای بیهوشی را انکار می‌کند اما در مجموعه بیمارستانی‌ و داروخانه‌ها کمبود وجود دارد و همیشه متذکر می‌شوند که کمتر مصرف کنیم.
کمبود داروهای بیهوشی علی رغم انکار سازمان غذا و دارو
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبردارو؛ علیرضا جلالی فراهانی با اشاره به تداوم کمبود داروهای بیهوشی افزود: حداقل سه سالی است که در داروهای بیهوشی کمبود وجود دارد و در دو سه ماه اخیر شدت آن افزایش پیدا کرده است.

وی تأکید کرد: نمی‌توان عنوان نایاب را برای این داروها به کار برد اما اکثر داروهای بیهوشی کمیاب هستند و در مراکز درمانی در دسترسی نیستند، اگر هم باشند به ما گفته می‌شود که در مصرف آنها صرفه‌جویی کنیم.

دبیر بورد بیهوشی گفت: در بسیاری از مواقع داروهایی که می خواهیم به راحتی در دسترس نیستند و این در حالی است که وزارت بهداشت می‌گوید این داروها وجود داشته و کمبودی در موجودی آنها نیست، در حالی که ما در میدان عمل و بیمارستان‌ها این کمبوها را می‌بینیم و گاه مجبور می‌شویم از داروهای جایگزین استفاده کنیم.

جلالی یادآورشد: خوشبختانه روش‌های متعددی در رشته بیهوشی وجود دارد که استفاده از آنها باعث می‌شود که اجازه ندهیم کمترین آسیبی به بیمار برسد.

وی با بیان اینکه کمبود داروهای بیهوشی نه تنها در داروهای ایرانی که در داروهای خارجی نیز وجود دارد، گفت: تا چند سال قبل تمامی داروهای بیهوشی تولید خارج از کشور و وارداتی بودند، اما طی سه تا چهار سال گذشته شرکت‌های داخلی بین 50 تا 60 درصد داروهای بیهوشی را تولید می‌کنند و بر روی این داروها لوگوی شرکت‌های داخلی وجود دارد که داخلی ها نیز بسختی یافت می شوند.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما