۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۲ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۹
کد مطلب : ۳۷۷
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی:

پزشکان با تخصص خود وارد میدان رفع محرومیت‌های درمانی شوند

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه نباید برخی افراد در کشور به دلیل فقر محروم از درمان باشند، گفت: گروه‌های پزشکی باید با تخصص‌ خود وارد میدان عمل شوند تا این محرومیت را رفع کنند.
به گزارش پایگاه خبری خبردارو، ناصر مظفری، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تأکید بر لزوم درمان افرادی که به دلیل فقر از درمان محروم مانده‌اند، گفت: اساس تشکیل گروه مرهم به همین دلیل بود؛ امیدواریم تعداد گروه‌های خیریه پزشکی در کشور افزایش پیدا کند تا دیگر هیچ گروهی از مردم به دلیل فقر از درمان باز نمانند.
 
وی افزود: از جمله گروه‌هایی که به دلیل فقر و عدم دسترسی به امکانات از درمان محروم می‌مانند، بیماران دچار شکاف لب و کام هستند. برخی از این افراد هم روند‌های درمانی غلط یا غیر مؤثر را تجربه کرده‌اند، چرا که اگر شرایط فراهم نباشد امکان درمان مؤثر وجود ندارد.

این فوق تخصص جراحی پلاستیک بیان کرد: باقی ماندن شکاف کام و لب بر صورت قشر نیازمند، منظره جالبی برای کشور نیست، باید امکانی را به وجود آوریم تا تمامی این افراد تحت عمل جراحی قرار گیرند. شکاف لب و کام، کودکان و حتی خانواده‌های این افراد را به انزوا می‌کشاند؛ والدین به این دلیل که ممکن است دیگران آن‌ها را مقصر جلوه دهند، خود را از دیگران پنهان می‌کنند و دچار تنش‌های روانی شده و در استرس و اضطراب کودکان خود شریک می‌شود، این یک نگرانی جدی است.

مظفری تصریح کرد: باید در این حوزه اقدام به آگاه‌سازی کرد و اگر کودکی با این ضایعه به دنیا آمد، بلافاصله درصدد درمان آن برآیند. بهترین زمان برای شکاف کام ۹ تا ۱۲ ماهگی و برای شکاف لب سه تا چهار ماهگی است؛ برای شکاف لب باید آمادگی قبلی وجود داشته باشد و مردم بدانند که این بیماری به راحتی درمان می‌شود و امکانات آن در کشور وجود دارد.
 
عضو گروه جراحان پلاستیک مرهم با بیان اینکه علاوه بر آگاه‌سازی مردم باید گروه‌های خیریه نیز به میدان عمل بیایند، گفت: همانطور که گفته شد، از جمله دلایل باقی ماندن این بیماری و حتی برخی بیماری‌های دیگر در کشور فقر است، بنابراین باید با تخصص‌ خود به سراغ مردمی برویم که دسترسی به درمان ندارند.
 
مظفری با بیان اینکه در دین مبین اسلام به ما دستور داده شده است که به تمامی همنوعان خود خیر و برکت برسانیم، گفت: این موضوع باید بر تمامی اعمال ما اولویت داشته باشد؛ از سوی دیگر به عنوان کسی که در این کشور زندگی و تحصیل کرده‌ایم باید بتوانیم تأثیر مثبتی در این کشور و زندگی ساکنان آن داشته باشیم.

وی ادامه داد: خوشبختانه تیم پزشکی خوبی در گروه مرهم گرد هم آمده‌اند و برای هر سفر به مناطق محروم تعداد زیادی از این افراد اعلام آمادگی می‌کنند و تنها انگیزه آن‌ها کسب رضایت خدا و خدمت به مردم است. ویزیت و اعمال جراحی در این سفر‌ها حال و هوای خاصی دارد، مادری کودک خود را با نگرانی و اضطراب به دست پرستار اتاق عمل می‌دهد، اما پس از عمل، اولین نگاه این مادر حاکی از شکرگزاری خداوند است. برق شادی حاکم بر نگاه این مادر، برای هر پزشکی بهترین پاداش است.
 
وی با بیان اینکه برای هر سفر به مناطق محروم باید امکانات آن برای تعداد عمل‌ها سنجیده شود، گفت: بسیاری از اعمال جراحی نیاز به امکانات بیشتری دارد، به طور مثال ممکن است به آی سی یو نیاز داشته باشیم؛ اگرچه در هر سفری همکاران جدیدی در تخصص‌های مختلف به مجموعه ما اضافه می‌شوند، اما برای انجام این خدمات تخصصی باید امکانات بیشتری اختصاص داده شود تا افراد بیشتری حضور داشته باشند.

این عضو باسابقه گروه مرهم یادآور شد: ما هیچ‌گاه به ما کسی نمی‌گوییم به این سفر‌ها بیاید، هر فردی به محض آشنایی با سفر‌های قبلی و فعالیت‌هایی که طی آن انجام می‌شود، برای سفر بعدی و انجام اعمال جراحی مردم محروم با ما همراه می‌شود؛ ضمن اینکه به هر شهری که می‌رویم، تعدادی از کادر پزشکی و پرستاری آن شهر نیز با ما همراه می‌شوند.




منبع: ایکنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما