۰
plusresetminus
تاریخ انتشارجمعه ۲ دی ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۶
کد مطلب : ۳۸۷۵

تعرفه های پزشکی واقعی نیست و باعث تخلفات می شود

عضو شورای عالی نظام پزشکی گفت: تعرفه‌های پزشکی در کشور ما هرگز واقعی نخواهد شد چون بیمه ها که خریداران خدمت هستند در شورای عالی بیمه سلامت قدرت نمایی می کنند.
تعرفه های پزشکی واقعی نیست و باعث تخلفات می شود
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبردارو؛ نوشین زنده ‎زبان افزود: اگر تعرفه ها واقعی نباشد شاهد نارضایتی جامعه پزشکی و بعضاً کاهش کیفیت خدمات، رواج پدیده زیر میزی و بروز ناهنجاری‌های متعدد در رابطه مالی بیمار با بخش بهداشت و درمان و مداخلات غیر مجاز و تداخلات بین رشته‌ای خارج از حیطه کاری و شرح وظایف خواهیم بود.

وی ادامه داد: هر سال در چنین ایامی شاهد برجسته شدن نظرات جامعه پزشکی نسبت به موضوع تعرفه‌ها هستیم و آنچه از گفته‌های آنها می‌توان برداشت کرد، گلایه‌ای است که نسبت به غیر واقعی بودن تعرفه‌ها دارند و اینکه در تعیین تعرفه‌ها به هزینه‌ها توجه نمی‌شود و همه تقصیرها را متوجه شورای عالی بیمه سلامت می‌دانند چرا که در این شورا، بیمه‌ها قدرت نمایی می‌کنند.

 عضو شورای عالی نظام پزشکی گفت: بر اساس ماده ۸ قانون بیمه همگانی سلامت و ماده ۹ قانون احکام دائمی کشور، شورای عالی بیمه سلامت مکلف است تعرفه‌های خدمات سلامت را بر اساس قیمت‌های واقعی و نرخ سرانه حق بیمه درمانی، قبل از تصویب بودجه سال بعد در هیأت وزیران تعیین و به تصویب آنها برساند اما در سال‌های اخیر شورای عالی بیمه سلامت به این وظیفه خود به درستی عمل نکرده و باعث تعیین تعرفه‌های دستوری شده است.

وی افزود: سال گذشته حدود ۳۰ درصد افزایش تعرفه به طور کلی داشتیم اما این افزایش هم جوابگوی گپ ایجاد شده طی سالیان متمادی نبود، توقع جامعه پزشکی اعلام تعرفه‌های واقعی بر اساس قیمت تمام شده خدمات است.

زنده زبان گفت: هر سال با افزایش فارغ التحصیلان رشته‌های مختلف پزشکی و ازدیاد تعداد مطب‌ها و مراکز درمانی از بار مراجعات کاسته شده و این تعرفه‌ها پاسخگوی هزینه‌های مطب شامل ملزومات و تجهیزات که متأثر از نوسانات ارزی است و اجاره بها، حامل‌های انرژی، حقوق و دستمزد منشی و پرسنل، مالیات و…، نبوده و گردش اقتصادی آنان را دچار اختلال می‌کند که نتیجه اش تعطیلی این مراکز است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه دولت، وزارت بهداشت و سازمان‌های بیمه گر خریدار خدمت بوده و همواره نیز از پرداخت‌های خود عقب تر هستند، بدیهی است نمی‌توانند تأمین کننده نظر واقعی جامعه پزشکی در تعیین تعرفه‌ها باشند.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما