۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۳ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۷
کد مطلب : ۳۸۷۸

اوضاع اسف بار بیمارستان سوانح سوختگی

رئیس بیمارستان سوانح سوختگی مطهری گفت: در تمامی تجهیزات مربوط به سوختگی از وسایل قطع عضو گرفته تا تجهیزات پین‌گذاری و... مشکل داریم و گاهی اوقات فقط گاز وازلینه در دسترس داریم.
اوضاع اسف بار بیمارستان سوانح سوختگی
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبردارو؛ دکتر مصطفی ده‌مرده‌ای با اشاره به فرسودگی تجهیزات بیمارستانی و کمبود تخت افزود: میزان بروز مرگ و میر بیماران سوخته ما ۲۰ درصد از استاندارد جهانی بیشتر است. 

وی با تاکید بر اینکه تعداد تخت‌های بیمارستان و کیفیت آنها استاندارد نیست، تصریح کرد: بیمارستان مربوط به ۵۰ سال قبل است. هر تخت بستری باید در یک اتاق مجزا قرار داشته باشد و بیمار تمام خدمات مربوط به خود را در همان اتاق دریافت کند و بیماران با یکدیگر در تماس نباشند در حالی که اکنون حتی تا ۴ بیمار در یک اتاق هم بستری می‌کنیم که سبب انتقال عفونت از یک بیمار به بیمار دیگر می‌شود، قطعا به دنبال کمبود امکانات و رسیدگی کمتر، احتمال مرگ و میر در بیماران سوخته افزایش می‌یابد.

دکتر ده‌مرده‌ای تاکید کرد: اتاق‌های ICU بیمارستان هم به هیچ وجه استاندارد نیست و فضای کمی دارد که حتی مجبور می‌شویم در یک اتاق دو بیمار ICU را بستری کنیم، خدماتی که ما در ICU ارائه می‌دهیم اصلا قابل مقایسه و رقابت باکشورهای پیشرفته نیست.

وی افزود: سالانه در کشور ۳۰۰ هزار بیمار سوختگی داریم که ۳۰ هزار نفر از این تعداد بستری شده و حدود ۳۰۰۰ نفر آنها نیز جان خود را از دست می‌دهند. تقریبا ۱۰ درصد از کل آمار سوختگی به بیمارستان شهید مطهری مراجعه می‌کنند و به عبارتی سالانه ۳۰ هزار نفر مراجعه کننده و ۳۰۰۰ بستری داریم. به طور معمول به دلیل حوادث شغلی معمولا آمار سوختگی و مراجعات آقایان به ما بیشتر از خانم‌ها است.

این فوق تخصص جراحی پلاستیک، ترمیمی و سوختگی، ‌درباره وضعیت دسترسی به امکانات و تجهیزات، بیان کرد: تجهیزات اولیه در بیمارستان موجود است، اما توان تهیه تجهیزات پیشرفته مانند برخی پانسمان‌های نوین و... را نداریم، از طرفی دستگاه‌های قدیمی هم دچار فرسودگی شده است اما چون دستگاهی که قبلا به قیمت ۲۰ میلیون تومان خریداری می‌کردیم را امروز باید ۵۰۰ میلیون تومان خریداری کنیم و توان مالی نداریم، دیگر مجبور به استفاده از همان دستگاه‌های فرسوده و قدیمی هستیم؛ موضوعی که قطعا بر روند درمان بیماران اثرگذار است. الان اگر قرار باشد دستگاه درماتوم بخریم باید ۳۰۰ میلیون تومان هزینه کنیم و هر دو یا سه سال یکبار باید ۵ یا ۶ دستگاه درماتوم خریداری کنیم. 

وی خاطرنشان کرد: در تمامی تجهیزات مربوط به سوختگی از وسایل قطع عضو گرفته تا تجهیزات پین‌گذاری و... ما مشکل داریم. گاهی اوقات فقط گاز وازلینه در دسترس داریم زیرا پانسمان خارجی بسیار گران است؛ همین الان یک شیت پانسمان خارجی از ۶ تا ۲۰ میلیون تومان قیمت دارد و این درحالی است که بیماری که به ما مراجعه می‌کند حتی برای پرداخت تنها ۱۰۰ هزار تومان پیش پرداخت بیمارستان هم مشکل دارد. الان به ما گفته‌اند شما هزینه کنید که ما بعد از سال به شما پول بدهیم و ما بنا به قولی که گرفته‌ایم در حال هزینه‌کرد هستیم بدون اینکه پولی بگیریم.

وی در بخش دیگری از سخنانش ادامه داد: بیمارستان سوختگی شهید مطهری به لحاظ ایمنی زلزله و آتش‌نشانی اصلا وضعیت مناسبی ندارد؛ این بیمارستان نه چک لیست ایمنی دارد و نه چک لیست آتش‌سوزی و حتی مانند ساختمان پلاسکو بیش از ۱۰ بار هم اخطار تخلیه گرفته‌ایم؛ اما اگر ما الان اینجا را تخلیه کنیم به کجا برویم؟
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما