۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۲۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۵
کد مطلب : ۴۰۰۵

بودجه دارویار برای سال آینده ۱۳۸ هزار میلیارد تومان کسری دارد

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت‌: بررسی‌های صورت‌گرفته نشان می‌دهد که حداقل اعتبار لازم برای اجرای موفق طرح دارویار ۲۰۷ هزار میلیارد تومان است اما ۶۹ هزار میلیارد تومان تخصیص یافته و در نتیجه با کسری بودجه ۱۳۸ هزار میلیارد تومانی روبه‌رو خواهیم شد.
بودجه دارویار برای سال آینده ۱۳۸ هزار میلیارد تومان کسری دارد
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبردارو؛ فاطمه محمدبیگی افزود: با توجه به اینکه در حال حاضر درآمد حاصل از اختلاف قیمت ارز نیمایی و ترجیحی توسط دولت کسب می‌شود، سؤال ما این است که امروز این درآمد کجا هزینه می‌شود؟ متأسفانه سازمان برنامه و بودجه کاری کرده که عملاً سهم سلامت از منابع ارزی حذف شده است.

وی عنوان کرد: با قاطعیت اعلام می‌کنم که سقف بودجه لحاظ‌شده برای اجرای طرح دارویار در سال آینده با نیازها همخوانی ندارد و اگر به همین شکل پیش برویم، اجرای طرح دارویار در سال آینده شکست خواهد خورد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس افزود: قرار بود 10 درصد از درآمدهای حاصل از اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها را برای کمک به هزینه‌های تحمل‌ناپذیر درمان، پوشش هزینه‌های بیماران خاص و صعب‌العلاج و افزایش نرخ دسترسی عادلانه مردم به خدمات بهداشتی و درمانی اختصاص دهند که بودجه این بخش‌ها حذف شده است و کل سهم 10 درصدی بخش درمان از اعتبارات هدفمندی یارانه‌ها به طرح دارویار اختصاص یافته است.

محمدبیگی گفت: همچنین با این وضعیت بودجه حوزه‌هایی مانند تربیت، تأمین و پایداری نیروی انسانی متخصص در وزارت بهداشت و همچنین بودجه تعریف‌شده برای تقلیل وابستگی واحدهای بهداشتی و درمانی هم حذف خواهد شد.

عضو کمیسیون بهداشت مجلس تصریح کرد: با این حال دولت سهم همه این بخش‌ها از هدفمندی یارانه‌ها را حذف کرده و به صورت یک‌جا به طرح دارویار اختصاص داده است. بنابراین تدبیر جامعی برای تدوین بودجه سلامت در سازمان برنامه و بودجه انجام نشده و با رویکرد در نظر گرفته شده در لایحه بودجه 1402 و اختصاص بودجه تمام بخش‌های یادشده به دارو، مدیریت در همه این بخش‌ها دچار مشکل خواهد شد. اگر با این روش بخواهیم پیش برویم علاوه بر طرح دارویار در حوزه تأمین تجهیزات پزشکی برای بیماران هم زمین خواهیم خورد و انجام بسیاری از اعمال جراحی ویژه (مانند عمل جراحی ارتوپدی که پلاتین نیاز دارد) با مشکل روبه‌رو می‌شوند و از هدف راهبردی خود یعنی توسعه عدالت در نظام سلامت دور می‌شویم.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما