۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۹
کد مطلب : ۶۸۹
در گفت‌وگو با مدیرعامل شرکت ولیان دارو مطرح شد:

نباید اجازه دهیم بازار با کمبود دارو مواجه شود / تاکید بر آزاد شدن ارز دارو

دکتر رقیه زارع کمالی با اشاره به مشکلات موجود مانند ارز، نقدینگی و تحریم‌های موجود بیان کرد: چاره‌ای جز توانستن نداریم. مشکلاتی وجود دارد و حتی بیشتر خواهد شد اما زمانی که یک ماموریتی داشته و کالایی که در دستمان است نجات جان انسان‌ها را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد باید تامین شود و انتخاب دیگری وجود ندارد.
نباید اجازه دهیم بازار با کمبود دارو مواجه شود / تاکید بر آزاد شدن ارز دارو
به گزارش پایگاه خبری خبردارو، دکتر رقیه زارع کمالی فارغ التحصیل رشته داروسازی از دانشگاه تهران، دو سال در وزارت بهداشت به عنوان کارشناس مشغول به کار بود و با شروع واردات بخش خصوصی  در سال 1379 به شرکت اکتوور به عنوان مسئول فنی پیوست و پنج سال در شرکت اکتوور مشغول بود.

پس از آن به شرکت جهان بهبود که در آن زمان  یکی از بزرگترین شرکتهای واردکننده دارو بود و با کمپانی‌های مولتی نشنال همکاری داشت پیوست. هشت سال در این شرکت به عنوان مسئول فنی فعال بود اما پس از مشکلاتی که برای شرکت جهان بهبود پیش آمد دکتر کمالی از این مجموعه جدا و حدود یک سال نیم در بهستان دارو مشغول شد.

در این شرکت به عنوان مدیرفنی  در قسمت بازرگانی فعالیت خود را شروع کرد و بنا به تشخیص هیاٌت مدیره بهفار در سال 1393 به عنوان مدیر عامل بهبد دارو انتخاب شد. به دنبال موفقیت در بهبد دارو اخیراً تصمیم بر آن شد به عنوان مدیرعامل شرکت ولیان دارو معرفی شود.

در ادامه مشروح گفت‌و‌گو با دکتر رقیه زارع کمالی مدیر عامل شرکت  ولیان دارو با خبردارو را می‌خوانید:

لطفا کمی درباره فعالیت خود توضیح دهید.

در حال حاضر بنده مدیرعامل شرکت ولیان دارو هستم که وارد کننده محصولات چشمی است. لازم به ذکر است محصولات 
بهبد دارو محصولات تخصصی و اورفن است. عمده فعالیتهای بنده در زمینه واردات و بازرگانی است. شاید بهتر است این طور بگویم که کار خود را در این حوزه به خوبی آموخته ام و به تجربه اندوزی مشغولم.

در حال حاضر چه داروهایی توسط این شرکت وارد می‌شود؟

در بهبد دارو محصولات سرطانی و خاص و نیش پروداکت جزء فعالیت هایی بود که انجام می دادم. در بسیاری از موارد تنها تاٌمین کننده محصول دربازار دارویی بودم و توانستیم نیاز بازار را با تیم خودم تامین کنیم. جالب است بدانید پیش تر این محصولات وارد کننده رسمی نداشت و همیشه به صورت فوریتی وارد می شد و با کمبود در سطح شهر مواجه بودیم. اما خوشبختانه توانستیم سامانی به تاٌمین این محصولات بدهیم. در ولیان دارو نیز محصولات چشمی هستند و قسمتی از آنها ملزومات دارویی و قسمتی دیگر  تجهیزات پزشکی مانند لنز و محصولات شستشوی لنز است. این حوزه بخشی است که بنده کمتر در آن فعالیت داشتم و با تیمی که در ولیان در اختیار دارم مطمئن هستم شرکت همچون گذشته موفق در تامین نیاز بازار دارویی خواهد بود.

داروهای بهبد دارو، بیمارستانی هستند؟

عمده محصولات بهبد محصولات بیمارستانی است. محصولاتی که پول آنها دیر بازگشت است اما از نظر حساسیت  بسیار بالا و مورد نیاز بیماران است.

در شرایط فعلی با وجود تحریم ها شرکت شما تا چه اندازه می تواند داروی مورد نیاز بیماران را تامین کند؟

چاره ای جز توانستن نداریم و مشکلات نیز در کنار آن وجود دارد و بیشتر خواهد شد اما زمانی که یک ماموریتی داشته و کالایی که در دست بوده نجات جان  انسان ها را تحت الشعاع قرار می‌دهد باید تاٌمین کرد و انتخاب دیگری وجود ندارد. در نتیجه باید با تلاش بیشتر راه حل هایی پیدا کرد تا این کار انجام شود. این راهکارها را با مسئولان و سیاست گذاران به اشتراک گذاشته و آنها هستند که راهکار نهایی را در سطوح بالاترهماهنگ می کنند. درواقع باید این اقدامات با هماهنگی هر دو طرف انجام شوند زیرا زمانی که یک بنگاه اقتصادی سود ده شده این سوددهی انگیزه تداوم فعالیت و خدمت رسانی خواهد بود. در نهایت در جهت تامین مجدد و تداوم آن گام برخواهیم داشت.

تا چه مدت در این شرایط ذخیره سازی دارو را انجام می‌دهید؟

ما برای محصولات به ویژه محصولات بهبد دارو که محصولات بیمارستانی بوده و پول آنها در بهترین حالت 9 ماه زمان می برد تا به سیستم بازگردد، امکان حجم بالای ذخیره سازی را نداریم، زیرا پول آنها بسیار دیربازگشت است. ما نهایتا میتوانیم دو الی سه ماه ذخیره کالایی داشته باشیم. سیستم نقدینگی و نوع محصولات به ما اجازه واردات حجم بالا را هم نمی دهد. زیرا این محصولات پرسود و با بازگشت سریع پول نیستند.

برای محصولات ولیان نیز مشکلات دیگری وجود دارد زیرا محصولات ولیان مشابه تولید داخل داشته و داروهایی که لید تایم طولانی دارند سفارش 6 ماه قبل از حمل، با توجه به متغیر بودن سیاست های اداره دارو برای محصولاتی که مشابه تولید داخلی دارند، با ریسک بالایی همراه است. در این زمینه به شدت نیازمند تعامل با سازمان غذا و دارو هستیم. در عین حال نباید اجازه دهیم بازار با کمبود مواجه شود. به نقطه برابری رساندن  عدم کمبود در بازار دارویی و سیاست های کلان واردات با داشتن مشابه تولید داخل نقطه سختی است که نیازمند تعامل بسیار است.

نظر شما درباره همکاری سازمان غذا و دارو با شرکت ها چیست؟

بنده در این 21 سال کار کردن با سازمان غذا و دارو مشکل  زیادی نداشته ام و فکر می کنم آنها نیز مشکل خاصی  با من نداشته باشند زیرا بنده صداقت و شفافیت را سرلوحه کارهای خود در جهت ارتباط با مدیران و کارشناسان سازمان غذا و داروداشته ام و هر گونه عملی برای ماه های آینده که برای شرکت برنامه ریزی شود را با همراهی و گرفتن نظرات مدیران سازمان انجام می دهم.

آنها هم دقیقا از برنامه 9 ماهه شرکت ما خبر داشته و من نیزنقطه نظرات و خطراتی را که شامل تمام سفارش گذاری های 9 ماهه می شود، دریافت می کنم. این تعامل باعث همراهی ما شده و امیدواریم در آینده هم در این زمینه مشکلی نداشته باشیم.

مهمترین مشکل بر سر راه واردکنندگان دارو چیست؟

به اعتقاد بنده مشکل فراتر از سازمان است و بیشتر در سطوح کلان قرار دارد. مشکلات ارز، نقدینگی و بانکی از مسائلی است که فراتر از تصمیم گیری های سازمان قرار دارد. اینکه بخواهیم چنین مشکلاتی از ناحیه سازمان حل شود یک لطف است اما جزءوظایف آنها نبوده و طبق تعهد خود آنها را پیگیری می کنند تا این موضوعات و مشکلات رفع شود. بنده در میان همکاران سازمان دید خوب در تامین وحل مشکلات کلان که بیشتر ارزی است را شاهد بودم.

آیا شما با ارز آزاد موافق هستید یا ارز 4200 تومانی؟

مسلماً بنده با ارز آزاد موافق هستم. زیرا زمانی که حجم تجارت در یک میزان باقی بماند اما هزینه ها با ارز آزاد تنظیم شود پس از مدتی به جایی خواهد رسید که دیگرفعالیت صرفه اقتصادی نخواهد داشت.

معتقد هستم براساس یک برنامه زمان بندی شده می توان دارو را به سمت ارز آزاد برد. بدون شک با یکسان شدن نرخ ارز به عنوان شرکت تجاری در نقدینگی با مشکل مواجه می شویم اما اگر طبق برنامه ای باشد که وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو با اتحادیه‌ها نشست داشته باشند قابل حل خواهد بود، زیرا بالا رفتن نرخ ارز بیشتر از همه به نفع تولیدکننده است. به نظر من باید ارز برای دارو آزاد شود.

اگر نکته ای در پایان باقی مانده بفرمایید.

امروز در شرایط سختی قرار داریم  و امسال نیز باتوجه به شرایط باید همه در کنار هم باشیم. امروز تولیدکننده و واردکننده به این نتیجه رسیده اند که هیچکدام رقیب یکدیگر نیستند. در این شرایط باید همراه باشیم و هدف هر دو صنف باید در جهت تامین دارو باشد. سال گذشته برای واردکنندگان بسیار سخت بود و متاسفانه امسال نیز سخت تر خواهد بود.با محدودیتها دست هایی که می تواند در این شرایط سخت کمک کننده باشد قطع می گردد.

بدون شک واردات در این شرایط چابکی بیشتری نیاز دارد و می توانیم با هم اندیشی این سال سخت را پشت سر بگذاریم. بهتر است در این شرایط خودتحریمی نداشته باشیم زیرا اگر کمپانی ها از کشور بروند بازگشت آنها بسیار سخت خواهد بود.

انتهای پیام
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما