۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۷
کد مطلب : ۲۸۸۹
بهرام دارایی:

سهمیه ویژه برای تخصیص ارز تجهیزات پزشکی نداریم

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: در تخصیص ارز ترجیحی به تجهیزات پزشکی سهمیه ویژه نداریم و بر اساس نیازسنجی معاونت‌های درمان و توسعه وزارت بهداشت، ارز مورد نیاز به تأمین تجهیزات پزشکی اختصاص می‌یابد.
خبردارو
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبردارو، بهرام دارایی با اشاره به وضعیت تجهیزات پزشکی افزود: در موضوع تجهیزات پزشکی، گرفتار ارز ترجیحی هستیم البته کنترل و نظارت بر مصرف بهینه کالاهای سلامت محور، با توسعه زیرساخت‌های سامانه تی تک اتفاق می‌افتد.
وی افزود: در سال ۱۳۹۷ که شرایط کشور کرونایی نبود چهار میلیارد دلار ارز برای دارو و تجهیزات پزشکی از منابع ارز ترجیحی تامین شد، اما زمانیکه وارد سال ۱۴۰۰ شدیم و دو پیک بزرگ کرونا را در کشور داشتیم این میزان ارز به دو میلیارد دلار کاهش پیدا کرد و این موضوع منجر به اختلال در روند تهیه و تامین دارو و تجهیزات و ملزومات پزشکی شد.

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: در بحث توسعه صادرات دارو با سندیکاهای تولید داروهای انسانی تفاهم‌نامه‌ای منعقد کردیم و امور اداری مربوط به صادرات دارو و ملزومات را به آن‌ها واگذار کردیم، به این معنا که برای صادرات یک خط ویژه ایجاد کردیم زیرا وقتی از توسعه شرکت‌های دانش بنیان، کارآفرینی و اشتغال‌زایی صحبت می‌کنیم، به این معنا نیست که فقط بازار داخلی را در نظر می‌گیریم. مطمئنا اگر راه را برای گسترش بازارهایمان به خارج از مرزها باز نکنیم، این‌ شرکت ها بعد از رشد محدودی متوقف خواهند شد.
وی با شاره به تولید واکسن کرونا افزود: ما زیرساخت‌های عظیمی را در زمینه واکسن ایجاد کردیم که مطئمنا این زیرساخت‌ها فقط برای تولید و تهیه واکسن مورد نیاز مردم کشور نبوده، بلکه یکی از اهداف این زیرساخت‌ها، ‌توسعه صادرات این نوع محصولات به خارج از مرزهای ما بوده که ان‌شاءالله به زودی اتفاق می‌افتد. ‌

رییس سازمان غذا و دارو درباره ارسال اساس‌نامه سازمان غذا و دارو به دولت گفت: کار مهمی که در شش ماه گذشته انجام شد، تدوین اساسنامه سازمان غذا و داروی کشور و ارسال آن به هیات دولت بود که این کار بعد از ۱۱ سال تاخیر انجام شد. خوشبختانه در زمینه‌های مختلفی که مربوط به دارو، غذا، تجهیزات پزشکی، داروهای گیاهی، فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی و همچنین سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی برای تامین پایدار کالاهای سلامت‌محور اقدام کردیم که بعد از تصویب این اساسنامه می‌توانیم بعنوان سازمانی پویا و مستحکم‌ امورات سلامت کشور را دنبال کنیم.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما