۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۱
کد مطلب : ۱۹۷۳
عضو هیات علمی دانشگاه اراک خبر داد:

تولید نانوماسکی که ذرات کرونا را از بین می برد

عضو هیات علمی دانشگاه اراک از تولید نانوماسکی که ذرات ویروس را از بین می برد خبر داد و گفت: نانو پوشش و نانوماسک ضدویروس کرونا تولیدشده با مشارکت جامعه دانشگاهی اراک و شرکت‌های دانش بنیان، مورد تائید سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قرار گرفت و نشان سیب سلامت دریافت کرد.
تولید نانوماسکی که ذرات کرونا را از بین می برد
به گزارش پایگاه خبری خبردارو، مهدی رئوفی اظهار کرد:نانو پوشش و نانوماسک ضدویروس کرونا تولیدشده با مشارکت جامعه دانشگاهی اراک و شرکت‌های دانش بنیان، مورد تائید سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قرار گرفت و نشان سیب سلامت دریافت کرد.
وی افزود: امروزه مواد ضدعفونی‌ مختلفی برای از بین بردن ویروس کرونا توسط انسان استفاده می‌شود که البته خاصیت مقطعی دارند به گونه‌ای که طی زمان کوتاهی ویروس را از بین می برند و اگر مجددا سطوح مختلف آلوده به ویروس شوند ناگزیر به استفاده از این مواد ضدعفونی برای از بین بردن ویروس هستیم.
رئوفی با بیان اینکه موادضدعفونی که امروزه استفاده می‌شود عموما دارای پایه الکل یا پایه مواد کلری هستند که برای سلامت انسان ضرر دارند، گفت: نانوپوشش تولیدشده دارای محاسن زیادی است که مهمترین آنها استفاده برای مدت زمان طولانی است و نیازی به ضدعفونی اماکن عمومی، سطوح، لباس و ... به دفعات مکرر روزانه نیست.
وی بیان کرد: نانوپوشش وقتی بر روی سطوح قرار می‌گیرد می‌تواند در دو نوع سه روزه و سه ساله کاربرد داشته باشد بدین گونه که در نوع سه روزه سطوحی که آلوده به ویروس شدند با استفاده از نانوپوشش طی فرآیند فتوکالیستی برای سه روز ایمن و عاری از هرگونه آلودگی به ویروس خواهند بود. در نوع سه ساله نیز سطوحی نظیر خودروها، آسانسورها، دیوار منازل، دیوار مطب پزشکان و درمانگاهها و نقاطی که ویروس می‌تواند آلودگی ایجاد کند به شرطی که پوشش نانو برداشته نشود کارآیی دارند که هزینه آن برای خودرو یا آسانسور دو میلیون و ۵۰۰ هزار ریال در یک دوره سه ساله است و هرگونه آنتی ویروس، آنتی قارچ، باکتری و میکروب را از بین خواهد برد.
این پژوهشگر به محصول تولیدی دیگری با عنوان نانوماسک اشاره کرد و گفت: ماسک نانوی تولیدی حاوی نانوذرات است و هنگامی که ویروس از بیرون بخواهد وارد محفظه دهان شود در برخورد با ذرات نانو و طی فرآیند فتوکالیستی از بین خواهد رفت و عملکرد ویروس به صفر خواهد رسید.
وی بیان کرد: وقتی فردی ناقل ویروس کرونا باشد زمانی که ذرات ویروس از دهان فرد خارج و در فضا منتشر شود در برخورد با نانوذرات موجود در این نوع ماسک طی یک فرآیند علمی از بین می‌رود.
وی افزود: قیمت نانو پوشش‌های سه روزه در یک پک ۲۵۰ میلی لیتری ۹۰۰ ریال بوده و نانو ماسک‌ها هم ۳۰۰ ریال است که حداقل یک ماه ماندگاری دارد و به شرط اینکه شکل ظاهری آن تغییر نیابد کارآیی خود را حفظ کرده و حتی بیشتر از یک ماه مورد استفاده قرار می‌گیرد.
رئوفی با تاکید بر اینکه همواره پیشگیری مقدم بر درمان است، افزود: تا زمانی که واکسن ویروس کرونا وارد بازار نشده است و مورد استفاده عموم قرار نگرفته است، پیشگیری از ابتلا به بیماری کووید ۱۹ از اهمیت خاصی برخوردار است و پوشش نانو یکی از راهکارهای موثر در پیشگیری از مبتلا شدن به این بیماری است.
وی بیان کرد: پروسه درمان این بیماری پیچیده و نیازمند برخورداری از تجهیزات خاصی است و حتی امکان دارد به دلیل عدم تشخیص به موقع و نبود تجهیزات و زیرساخت‌های لازم نظیر اکسیژن، بیمار جان خود را از دست بدهد، اما با استفاده از این پوشش می‌توان از ابتلا به ویروس کرونا پیشگیری و جلوگیری کرد.
عضو هیات علمی دانشگاه اراک گفت: تولید این پوشش نانو محصول مشترک دو شرکت دانش بنیان در تهران، دانشگاه اراک و دانشگاه تهران بوده و دارای تاییدیه از آزمایشگاه همکار معاونت غذا و داروی وزارت بهداشت و ستاد ویژه توسعه فناوری نانو به شماره ۶۸۶B۹۹ و ۶۷۳B۹۹ و دارای تاییدیه Virus ۱-HSV از آزمایشگاه همکار ویروس شناسی و سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت و دانشکده علوم پزشکی دانشگاه تربیت مدرس به شماره ۹۹b۵۴۲ و دارای تاییدیه آزمایشگاهی استاندارد ۱۰۹۰۰ است.
وی با بیان اینکه این محصول تولیدی تأثیر زیست محیطی مخرب ندارد، افزود: نانوپوشش غیر قابل نوشیدن است و در صورت تماس با چشم، چشم را تحریک می‌کند. در صورت ورود به چشم با مقدار زیادی آب آن را شسته و در صورت سوزش بلافاصله با پزشک مشورت شود. بهتر است درب ظرف محتوی این محلول محکم بسته شده و در یک محل ثابت و مشخص نگهداری شود و بهتر است دور از دسترس کودکان قرار گیرد.
رئوفی با اشاره به اینکه این محصول اشتعال پذیری در دمای ۶۰۰ درجه سانتیگراد دارد و تا گذشت ۱۵ دقیقه مشتعل نمی‌شود، به مختصات فیزیکی  و شیمیایی نانوپوشش اشاره کرد و گفت: این محصول قابلیت انحلال و اختلاط با آب را دارد و با دیواره ظروف واکنش نمی‌دهد. در دما و نور عادی کاملا پایدار است. این محصول به حالت مایع است و به دلیل اینکه بیشتر از ۹۰ درصد آن آب است اشتعال پذیری آن کم بوده و به بدن انسان آسیبی نمی‌رساند.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما