۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۹
کد مطلب : ۲۸۹۷

چرا باید قیمت دارو ثابت بماند؟

عضو هیئت علمی دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: در شرایطی که شاهد افزایش هزینه‌های تولید دارو نظیر افزایش حقوق کارگران و افزایش قیمت مواد مورد نیاز برای بسته‌بندی هستیم پس نباید انتظار داشت قیمت دارو ثابت بماند.
خبردارو
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبردارو؛ دکتر سید حمید خوئی درباره افزایش قیمت دارو در کشور افزود: قیمت دارو در ایران طبیعی است و بروز پدیده قاچاق معکوس داروها مؤید این امر است. با این وجود قیمت دارو در کشور در حال افزایش و در حال نزدیک شدن به قیمت‌های واقعی است اما اینکه این افزایش باعث ایجاد دغدغه در مردم بشود یا نه، بستگی به پوشش بیمه ها دارد.
وی گفت: ما در سال‌های اخیر تحت شدیدترین و بی‌سابقه‌ترین تحریم‌ها علیه کشورمان بوده‌ایم که از تبعات آن، کاهش منابع ارزی بوده که منجر به کاهش شدید منابع تأمین دارویی بوده است. طبیعی است زمانی که ارز ارزان (دولتی) به تولید یا واردکننده داده می‌شود قیمت دارو پایین می‌آید و با تغییر سیاست ارزی (تبدیل ارز دولتی به نیمایی) این قیمت افزایش می‌یابد. در حال حاضر برخی داروها تحت پوشش بیمه نیستند و دولت بخش عمده‌ای از مسئولیت خود در پوشش بیمه‌ای داروها را به گردن مردم انداخته است و نتیجه این امر، افزایش فشار مالی به مردم است.

دکتر سید حمید خوئی عنوان کرد: در بحث دارو نکته بسیار مهمی وجود دارد مبنی بر اینکه مصرف‌کننده، تعیین‌کننده نیست؛ در مقایسه دارو با سایر کالاها می‌توان این مثال را مطرح کرد که فرد برای خرید اقلام خوراکی به فروشگاه مراجعه می‌کند و خودش تصمیم می‌گیرد که چه میزان مواد خوراکی بخرد و در صورتی که پول خریدن آن را نداشته باشد؛ کمتر می‌خرد اما در خرید دارو، پزشک تعیین کننده است و درمانگر است که مشخص می‌کند که بیمار به چه میزان و چه برند دارویی نیاز دارد.

وی گفت: وزارت بهداشت تصمیم گرفته قیمت داروهای وارداتی آزاد شود یا داروهای برند از تحت پوشش بیمه خارج شوند. در حالی که انتخاب برند و نوع دارو برعهده بیمار نیست. باید توجه داشت اگر دارویی باید داخل کشور وجود داشته باشد و مصرف شود؛ شانه خالی کردن بیمه‌ها از پوشش بیمه‌ای این داروها بی‌معنی است. در سال‌های گذشته داروهای بدون نسخه از پوشش بیمه‌ای خارج شده‌اند که سیاست اشتباهی است؛ زیرا اگر یکسری داروها توسط پزشکان تجویز شود و بیماران مجبور به مصرف آن باشند؛ این داروها باید تحت پوشش بیمه نیز قرار بگیرد.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما