۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۷
کد مطلب : ۲۶۷
لرستان داروخانه سبز ایران

گنجینه گیاهان دارویی در قلب زاگرس

تا کنون ۲۵۰ گونه گیاه دارویی در استان لرستان شناسایی شده است.
گیاهان نخستین داروهایی هستند که بشر از زمان خلقت همواره ازآن استفاده کرده واکنون حدود ۲ هزار گونه آن در کشور شناسایی شده است.
خبردارو: داروهای گیاهی می توانند نجاتگر بخشی از اقتصاد کشور و استانهای زاگرس نشین باشد .
آب و هوای چهار فصل، شرایط آب و هوایی بکر و کوهستانی لرستان را به داروخانه سبز کشور و  یکی از مهمترین رویشگاههای انواع  مختلف گیاهان خودرو دارویی در کشور تبدیل کرده است.
به گزارش خبر گزاری  صدا و سیما مرکز لرستان، معاون منابع طبیعی  استان می گوید: درلرستان بیش از 2 هزارگونه گیاهی درعرصه های منابع طبیعی می رویند.

به گفته بهاروند تاکنون 250 گونه گیاهی با خواص دارویی، خوراکی، صنعتی  و بهداشتی در لرستان شناسایی و جمع آوری شده است.

این گیاهان دارویی بر اساس تحقیقات انجام شده در پیشگیری از انواع سرطانها، بیماریهای قلبی عروقی و تقویت دستگاه گوارش  بسیار موثر هستند  
 سطح زیر کشت گیاهان دارویی در لرستان هزارهکتار است و سالانه از این اراضی 3 هزار و 871 تن گیاه دارویی برداشت می شود.
درآمد لرستان از فروش گیاهان دارویی سالانه 76میلیارد تومان است.
آمارها نشان می دهد از مجموع 8 هزار گونه گیاهی در اروپا تنها 10 درصد آن معادل 800 گونه دارویی شناخته شده است در حالی که در ایران حدود 2 هزار گونه گیاه دارویی شناسایی شده وجود دارد با این تفاوت که سهم اروپا از فروش گیاهان دارویی 63 درصد و ایران  3 درصد است. کارشناس مرکزتحقیقات کشاورزی لرستان هم می گوید : با شناسایی250 گونه  گیاه دارویی در لرستان 20 درصد کل گیاهان دارویی شناسایی شده در کشور  در این استان است..

خانم احمدی با اشاره به اینکه انواع پیاز فصل بهار خاصیت دارویی دارند، افزود:انشک، بن سرخ، پنومه ،شنگ، ریواس ، موسیر، تره وحشی،از جمله پیاز های است که طی فصل بهار در دامان طبیعت استان لرستان می رویند.

به گفته خانم احمدی در کنار خودرو بودن گیاهان دارویی  برای بقا و اقتصادی کردن گیاهان دارویی 16 گونه دارویی شامل مرزه،آویشن، موسیر، کاسنی، شنبلیله، کرفس کوهی، مریم گلی، گشنیز، نعناع، بابونه، جعفری، بیدمشک، شاتره، ترخون، گل گاوزبان وشیرین بیان در لرستان کاشت می شود.

لرستان یکی از استانهای مستعد برای کشت گیاهان دارویی است  به طوریکه که  حمایت دولت و پرداخت تسهیلات دو ساله می‌توان کشت این گیاهان را تا 500 هکتار به صورت سالانه  افزایش داد.
توسعه کشت گیاهان دارویی، امروزه علاوه بر کمک به حفظ بقای گیاهان دارویی و مصارف درمانی یکی از راه های کسب درآمد کشاورزان است.

مناطق کوهستانی و دره‌های لرستان  مملو از گیاهان دارویی است که بیش‌تر آنها از گذشته‌های دور  در بهبود  بیماری ها کاربرد مؤثری دارند.

نویسنده: خانم خدیجه میری
ویراستار: علی مرادی کاکاوندی


منبع: خبرگزاری صداوسیما
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما