۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۷
کد مطلب : ۲۹۱۸

مرگ و میر آلودگی هوا ۶ برابر مرگ و میر مالاریا

رییس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: تعداد افرادی که در جهان سالانه بر اثر آلودگی هوا می‌میرند بیش از ۶ برابر افرادی است که از مالاریا می‌میرند و همچنین بیش از ۴ برابر تعداد افرادی است که از ایدز می‌میرند.
مرگ و میر آلودگی هوا ۶ برابر مرگ و میر مالاریا
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبردارو؛ دکتر جعفر جندقی افزود: احتمال مرگ در کودکان زیر ۵ سال در کشورهای کم درآمد به علت مواجهه با آلودگی هوا بیش از ۶۰ برابر کشورهای پردرآمد است.

وی گفت: رهنمود سازمان جهانی بهداشت در سال ۲۰۰۵ نشان می‌دهد که کاهش غلظت ذرات PM ۱۰ از ۷۰ میکروگرم در مترمکعب به ۲۰ میکروگرم در مترمکعب، روند مرگ و میر را به میزان ۱۵ درصد کاهش می‌دهد. سازمان جهانی بهداشت در سال ۲۰۱۹ تخمین زده است که آلودگی هوای آزاد و داخلی در مناطق شهری و روستایی سالیانه منجر به هفت میلیون مرگ زودرس می‌شود.

جندقی ادامه داد: بر اساس گزارش بانک جهانی در سال ۲۰۱۶، کل هزینه آسایش از دست رفته در کشور ایران به علت آلودگی ذرات معلق PM ۲.۵ در سال ۱۹۹۰ برابر با ۱۳۹۴۰ میلیون دلار بوده که ۲.۴۴ درصد از تولید ناخالص ملی کشور ایران است و در سال ۲۰۱۳ کل هزینه آسایش از دست رفته در ایران به علت آلودگی ذرات معلق معادل ۳۰ میلیارد دلار بوده که ۲.۴۸ درصد از تولید ناخالص ملی کشور ایران است.

وی افزود: در سال ۱۳۹۹ بطور میانگین ۱۲۰ روز در سال، میانگین غلظت روزانه ذرات معلق PM ۲.۵ بالاتر از رهنمود روزانه سازمان جهانی بهداشت بوده است که بالاترین تعداد روزها مربوط به اهواز با ۲۹۲ روز در طی سال ۱۳۹۹ است. در شهر تهران ۲۲۴ روز میانگین غلظت روزانه ذرات معلق PM ۲.۵ بالاتر از رهنمود روزانه سازمان جهانی بهداشت بوده است.

رییس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: در سال ۱۳۹۹تعداد مرگ منتسب به مواجهه طولانی مدت با ذرات معلق PM ۲.۵ در بزرگسالان بالاتر از ۳۰ سال برای شهرهای مورد مطالعه به طور میانگین 11 هزار و 129 نفر، حد پایین آن 7 هزار و 376 و حد بالای آن 14 هزار و 531 نفر است. در شهر تهران به طور میانگین مرگ سه هزار و 751 نفر بوده که با حد پایین دو هزار و 489 نفر و حد بالای آن 4 هزار و 892 نفر منتسب به مواجهه طولانی مدت با ذرات معلق PM ۲.۵ داشتیم.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما