۰
plusresetminus
تاریخ انتشارجمعه ۲۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۳
کد مطلب : ۳۴۲۰

۲۹۱ مورد مشکوک به آبله میمون در کشور

سرپرست مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: تاکنون ۲۹۱ مورد مشکوک به آبله میمون از استان های مختلف برای ما ارسال شده است که فقط یک مورد مثبت قطعی شد و اکنون در مرحله‌ای نیستیم که بخواهیم برای این بیماری واکسن تامین کنیم.
۲۹۱ مورد مشکوک به آبله میمون در کشور
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبردارو؛ دکتر شهنام عرشی افزود: تست آبله میمون روش‌های مختلفی دارد که یکی از آن‌ها تست PCR ویروس است. البته تایید نهایی با توالی‌یابی ژنتیکی و سکوئنسینگ در انستیتو پاستور انجام می‌شود تا نتیجه قطعی باشد.

وی ادامه داد: افرادی که به کشورهای درگیر با بیماری به ویژه کشورهای اروپایی و آمریکایی سفر می‌کنند تا ۲۱ روز بعد از بازگشت اگر علائمی مانند تب، درد بدن، درد پشت، تورم غددلنفاوی و... پیدا کردند و متعاقب آن ضایعات پوستی را داشتند، حتما به مراکز بهداشتی و درمانی یا پزشک مراجعه کنند.  باید توجه کرد که دو تا سه روز بعد از آغاز علائم اولیه، بثورات پوستی ظهور پیدا می‌کند.

عرشی با اشاره به شناسایی اولین مورد آبله میمونی در کشور که در ۲۵ مرداد ماه اعلام شد، گفت: تاکنون موردی که قطعی داریم و از طریق آزمایشگاهی تایید شده، یک خانم است که بیماری را از همسرش گرفته است و همسرش سابقه مسافرت به کانادا را داشته است. بنابراین مورد تایید شده ما در کشور یک مورد ابتلا به آبله میمونی است.

سرپرست مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت درباره نحوه سرایت آبله میمونی، گفت: سرایت آن مانند کرونا و سایر بیماری‌های ویروسی نیست، بلکه انتقالش بیشتر ناشی از تماس نزدیک است. به ویژه زمانیکه ضایعات در دست و صورت و ... پیدا می‌شود انتقال از طریق تماس مستقیم را داریم. ممکن از دو تا چهار هفته طول بکشد تا زمانیکه علائم و ضایعات بهبود یافته و از بین بروند. باید توجه کرد که در دوره کمون بیماری آبله میمونی انتقال بیماری اتفاق نمی‌افتد. نباید آبله میمونی را با بیماری‌هایی مانند کرونا مقایسه کرد.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما