۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۱۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۷
کد مطلب : ۳۹۹۳

رشد سرطان در ایران؛ از غذای ناسالم تا هوای آلوده

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: اکنون چندین ماه است که کالاهای استراتژیک در کشتی‌هایی در بنادر جنوبی کشور مانده است و می‌دانیم که این مواد استراتژیک در هوای گرم و شرجی قرار دارند که این دو عامل بر ذرت، گندم، سویا، کنجاله‌ها و... اثرگذار خواهند بود.
رشد سرطان در ایران؛ از غذای ناسالم تا هوای آلوده
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبردارو؛ دکتر زهرا شیخی با اشاره به روز جهانی سرطان در خصوص بروز این بیماری افزود: با ماندگاری مواد غذایی در کشتی‌ها، خوشبینانه‌ترین حالت این است که کیفیت مواد از بین می‌رود اما نمیتوان خوشبین بود چرا که در این مدت زمان ممکن است این مواد استراتژیک سمومی هم تولید کرده باشند و در زنجیره غذایی وارد سبد غذایی ما می‌شوند، حال آیا این غذا سالم است؟

وی ادامه داد: از طرفی اگر برای پیشگیری از آلودگی هوا هزینه کنیم قطعا هزینه درمان سرطان کمتر خواهد شد. چرا صنایع فیلترینگ مناسب ندارند؟ این کار چه زمانی قرار است انجام شود؟ آیا اینکه بیاییم شاخص آلودگی هوا را تغییر دهیم واقعا راهکار مناسبی است یا صورت مسئله پاک شده است؟ 

دکتر شیخی عنوان کرد: یکی از علل آلودگی هوا در کنار صنایع، وجود خودروهایی با کیفیت نامناسب است. اما آیا وزارت صمت در این زمینه پاسخگو است؟ تکنولوژی خودرو در ایران به ۳۰ سال قبل باز میگردد، وقتی در مجلس شوارای اسلامی صحبت از واردات خودرو می‌شود، رویکرد بنده به عنوان یک‌ پزشک رویکردی سلامت محور است. با افزایش تعداد خودروهای فرسوده که سبب آلودگی هوا می‌شود، وزارت متبوع باید پاسخگو باشد.

سخنگوی کمیسیون بهداشت مجلس افزود: در مورد مازوت سوزی، وزارت نفت و نیرو چقدر برای تولید یک سوخت پاک و مناسب کار کرده‌ است؟ اگر بخواهیم هزینه درمانی کاهش پیدا کند، باید برای تهیه سوخت پاک هزینه کنیم تا از بروز بیماری سختی مانند سرطان جلوگیری کنیم. اما حقیقت این است که وزارتخانه‌های مختلف خیلی کم با این دیدگاه به موضوع سلامت نگاه می‌کنند. سلامت یک زنجیره است که حلقه‌های به هم پیوسته زیادی باید کنار هم قرار گیرند تا به آن دست یابیم. اگر قرار است برای مبتلایان به بیماری سرطان کاری انجام دهیم، باید از ابتلا پیشگیری کنیم. 

وی درخصوص‌ آمار بروز سرطان سینه، بیان کرد: این آمار ۱۲ درصد است که یعنی از هر ۸ زن، یک‌نفر مبتلا به سرطان سینه است. متاسفانه مطالعات نشان می‌دهد که این آمار رو به افزایش است که علت عمده آن نیز سبک زندگی غلط است. یکی از نگرانی‌های ما در ایران پایین آمدن سن شیوع سرطان سینه است که به حدود ۴۰ سالگی رسیده است درحالی که در دنیا سن ۵۰ سال است. 

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درباره ارزیابی فعلی اقدامات وزارت بهداشت در زمینه غربالگری و درمان سرطان‌ها، اظهار کرد: مرداد ماه ۱۴۰۰ بر اساس مصوبه هیئت وزیران ابلاغیه‌ای به وزارتخانه‌های بهداشت، رفاه، صمت و اقتصاد انجام شد تا غربالگری رایگان برای تشخیص زودهنگام سرطان‌های شایع شامل سرطان پستان، سرطان دهانه رحم، سرطان روده بزرگ در دستور کار قرار گیرد تا آزمایشات، تست‌ها و خدمات مرتبط تحت نظام ارجاع و پزشک خانواده در پوشش بیمه‌های پایه قرار گیرد. زیرساختی که فکر می‌کنیم هنوز به قدر کفایت فراهم نیست. سوال اینجاست که این ابلاغیه از یک سال و نیم گذشته تاکنون چقدر اجر شده است؟
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما