۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۲۲ تير ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۸
کد مطلب : ۲۵۷۳
رئیس هیات مدیره اتحادیه واردکنندگان تجهیزات پزشکی:

ناوگان تجهیزات تشخیصی و درمانی در ایران ۳ سال دیگر از رده خارج می شود

معادل عمر تجهیزات پزشکی ۷ تا ۸ سال است. این یعنی، تجهیزاتی که در سال ۹۷ و پیش از آن توسط مراکز درمانی خریده شده، رو به استهلاک است و ۲ تا ۳ سال دیگر، ناوگان تجهیزات تشخیصی و درمانی در ایران از رده خارج می‌شود و مراکز درمانی دچار مشکل می‌شوند. بنابراین باید به طور جدی برای پر کردن شکاف پنج تا شش برابری قیمت این تجهیزات نسبت به سال‌های گذشته، فکری کرد.
ناوگان تجهیزات تشخیصی و درمانی در ایران ۳ سال دیگر از رده خارج می شود
به گزارش پایگاه خبری خبردارو، ابوالفتح صانعی رئیس هیات مدیره اتحادیه واردکنندگان تجهیزات پزشکی در یادداشتی عنوان کرد: 50تا  51 درصد از اعتبار ارزی  برای واردات اقلام مورد نیاز بیمارستان‌ها در ایران، به تجهیزات پزشکی و 49 درصد به ملزومات پزشکی تخصیص داده می شود. یعنی اقلام یک بار مصرف مثل اقلامی که در بدن بیمار جایگزاری می شود  از قبیل استنت های قلبی ایمپلنت های ارتوپدی یا لنزهای چشمی ویا یکبار مصرفی که درروند درمان بیمار استفاده  و دور انداخته میشود مثل کاتاتر های قلبی، کاتاترهای بیهوشی، نخ های جراحی غیرعمومی و تخصصی و‌اقلام مورد مصرف در بخش های ویژه وخاص. از سال 97، واردات تجهیزات پزشکی  از دایره مشمولان دریافت ارز دولتی خارج شده  و واردکنندگان باید ارز نیمایی دریافت کنند. به دلایل مختلف، شرکت‌های واردکننده با دریافت ارز نیمایی به جای ارز دولتی موافقند و استقبال می کنند اما باملاحظات پیش بینی ردیف بودجه این اقلام مشکل، فاصله حدودا شش برابری ارز نیمایی با ارزدولتی است و اینکه هیچ اعتباری برای پر کردن این فاصله پیش بینی نشده است.
مراکز درمانی در ایران، که حتی در سال‌های گذشته، با نرخ‌های کمتر برای ارز، با کسری بودجه دست و پنجه نرم می‌کردند، امروز  با توجه به قیمت ارز، توان خرید تجهیزاتی که با ارز نیمایی خریداری می‌شود را ندارند. دولتمردان و نمایندگان مجلس باید خیلی زود در این باره چاره اندیشی کنند، چرا که معادل عمر تجهیزات پزشکی7 تا 8 سال است.  این یعنی، تجهیزاتی که در سال 97 و پیش از آن توسط مراکز درمانی خریده شده، رو به استهلاک است و 2 تا 3 سال دیگر، ناوگان تجهیزات تشخیصی و درمانی در ایران از رده خارج می‌شود و مراکز درمانی دچار مشکل می‌شوند. بنابراین باید به طور جدی برای پر کردن شکاف 5 تا 6 برابری قیمت این تجهیزات نسبت به سال‌های گذشته، فکری کرد.
همه درباره کمبودهای اعتباری کشور آگاهی داریم. فروش نفت در کشور به کمترین میزان رسیده و تحریم‌ها سطح درآمد دولت را کاهش داده است. اما باید بدانیم موضوع درمان، یک اولویت است و اگر امروز برای شکاف ارز 4200 تومانی و نیمایی در زمینه تجهیزات و ملزومات پزشکی فکری نکنیم، در آینده نزدیک دچار بحران در تامین این اقلام خواهیم شد. امروز هم کمبودهایی گزارش شده است و اگر دولتمردان  و نمایندگان مجلس فکری نکنند، این کمبودها در تامین ملزومات وتجهیزات پزشکی عمیق می‌شود. این موضوع، موضوعی برای دعوای مجلس و دولت برسر بودجه  نیست بلکه یک اولویت ملی است و به رسیدگی فوری نیاز دارد. مردم بیمارند و درگیر کرونا شده‌اند. مسئولیت رسیدگی به این مردم در شرایط همه‌گیری کرونا با مسئولان است.

قطعی برق و تجهیزات پزشکی

تجهیزات پزشکی از جمله دستگاه‌های احیا با ژنراتورهای برق اضطراری کار می‌کند مگر اینکه دستگاه ها کیفیت پایینی داشته یا ژنراتورهای برق ظرفیت پایینی داشته باشد. اما به طور کلی در مراکز درمانی، ژانراتورهایی پیش‌بینی می شود که صرفا مختص تامین روشنایی نیست. این ژنراتورها به اندازه‌ای قدرت دارد که دستگاه‌های حیاتی با قطع برق، قطع نشود و چرخه درمان و خدمات رسانی به بیماران ادامه پیدا کند. همه بیمارستان ها و مراکز درمانی برق اضطراری را، نه در سطح روشنایی یک ساختمان اداری، بلکه در سطح تامین برق دستگاه‌ها و تجهیزات پزشکی پیش‌بینی می‌کنند. دستگاه‌ها احیا و دستگاه‌های الکتروشوک یا ونیتلاتور در زمان قطعی برق با توجه پیش‌بینی‌های انجام شده در مراکز درمانی و بیمارستان ها پشتیبانی می‌شود و بعید می‌دانم  بیمارستانی خارج از این استاندارد، ژنراتور پیش‌بینی کند. شاید در بعضی موارد مدیریت نشده و غفلت شده است.
کلیه تجهیزات پزشکی از جمله دستگاه های  احیاء، الکترو شوک و کمک تنفسی در زمان قطع برق با ژنراتورهای برق اضطراری کار می‌کنند؛ البته بسته به تکنولوژی و کیفیت دستگاه ها نحوه در مدار قرار گرفتن و زمان راه اندازی اضطراری 3 ثانیه و مدت در مدار گرفتن کل بیمارستان پس از قطع برق حداکثر 40 ثانیه می‌باشد.  باتوجه به ضرورت بالای وجود این ژنراتورها بعید به نظر می‌رسد که مرکز درمانی مجهز به این سیستم‌ها نباشد و برخی بیمارستاها با نصب ژنراتورهای برق با سایز بزرگتر علاوه بر تامین برق اداری و دستگاه های اتاق عمل و بخش‌های ویژه حتی می‌توانند برق کلیه تجهیزات 3 فاز بیمارستانی مانند تاسیسات عظیم و زیر ساختی بیمارستان از جمله دستگاه اکسیژن ساز را تامین نمایند. حتی در حال حاضر برخی بیمارستاها با نصب UPS مجهز به ترانس برای پیش بینی حالت بحران( در زمان قطعی برق و عدم در مدار قر ار گرفتن ژنراتور اضطراری برای تامین نیاز دستگاه های تنفسی و احیاء برای مدت 15 تا 20 دقیقه) الزامات اضطراری را کاملا رعایت کرده اند. از عوامل بسیار ضروری، سرویس نگهداری به موقع و تهویه مناسب محل ژنراتورهای برق اضطراری است.

تامین ونتیلاتور
 
در ایران دو تولیدکننده ونتیلاتور داریم که می توانستند پیش از همه گیری بیماری کرونا در جهان، نیاز کشور را تامین کنند و واردات به میزان محدود انجام می شد. این شرکت‌ها بیش از سه سال است که در ایران ونیتلاتور تولید می‌کنند. همه گیری کووید-19 و غیرعادی شدن شرایط باعث شد ونیتلاتور به کشور وارد کنیم.
 
مرجع : سایت خبری اتاق تهران
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما