۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۲
کد مطلب : ۲۹۲۱

ارز ترجیحی صنعت دارویی ما را عقب نگه داشت 

رییس اتحادیه واردکنندگان دارو گفت: حدود ۵ سال است که کارخانجات ما نوسازی نشده و ماشین آلات هم بدرستی سرویس نشدند چرا که ارز به ماشین آلات اختصاص نیافت و واردات ماشین آلات جدید هم ممنوع بود.
فایل ویدیو
ناصر ریاحی در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی خبردارو، افزود: ما از ابتدای ایجاد ارز ترجیحی درخواست کردیم که برای دارو، ارز نیمایی اختصاص یابد و مابه التفاوت ارز ترجیحی و نیمایی به بیمه ها پرداخت شود تا آنها پوشش بیشتری داشته باشند.

وی عنوان کرد: وقتی شما ماشین آالات را با ارز آزاد وارد کنید و بعد بخواهید کالایی تولید کنید که ارز دولتی دارد، چنین تولیدی توجیح اقتصادی نخواهد داشت چون این ماشین آلات گران قیمت صرف تولید کالایی می شود که قیمت فروش آن بسیار ارزان است و این موضوع به صنعت داروسازی ما آسیب رساند.

ناصر ریاحی با اشاره به سایر آفت های ارز ترجیحی خاطر نشان کرد: ارز ترجیحی فقط به 30 درصد از قیمت تمام شده دارو و آن هم فقط برای ماده اولیه اختصاص یافته است و مابقی هزینه های تولید بصورت آزاد است. حتی مالیات بر ارزش افزوده هم باید توسط تولید کننده پرداخت شود، بطور مثال در سایر محصولات ارزش افزوده بسته بندی در طول زنجیره تا مصرف کننده نهایی محاسبه می شود اما در دارو بعهده تولید کننده است.
 
وی گفت: از بهمن ماه سال گذشته که صحبت از حذف ارز ترجیحی مطرح شد، لیست هایی که شرکت ها برای تخصیص ارز به بانک مرکزی ارائه کرده بودند، عودت داده شد و ارز تخصیص نیافت. نهایتا بدلیل آماده نبودن زیر ساخت ها تصمیم بر این شد که حداقل برای 6 ماه اول سال ارز ترجیحی باقی بماند که این موضوع نگرانی هایی را ایجاد کرد و باعث تاخیر در ثبت سفارش ها شد. 
رییس اتحادیه واردکنندگان دارو افزود: هم اکنون ارز ترجیحی برای دارو اختصاص می یابد و حتی برخی از داروهایی که مواد اولیه آنها تبدیل به ارز نیمایی شده بود دوباره به ارز ترجیحی برگشتند.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما