۰
plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۶
کد مطلب : ۲۹۳۹

داروی جدید را باید براساس توجیه اقتصادی تولید کرد

عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی تهران گفت: بسیاری از کشورهای دنیا اعلام کرده اند که پاندمی کرونا رو به اتمام است و سرمایه گذاری برای ساخت داروهای جدید کرونا ممکن است تولید کننده داخلی را دچار مشکل کند و همچون واکسن های کرونا بدون مشتری بماند.
دکتر ریاحی
ناصر ریاحی رییس اتحادیه واردکنندگان دارو و عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی تهران در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی خبردارو، افزود: راه اندازی یک خط تولید جدید از لحاظ دانش فنی و تامین مواد اولیه نیاز به سرمایه گذاری بالا دارد، ما باید چیزی تولید کنیم که هم مزیت رقابتی داشته باشد و هم امکان صادرات آن وجود داشته باشد و یا حداقل مصرف آن بقدری باشد که تولید را توجیه کند.

وی عنوان کرد: اکثر داروهای تولید داخل ما به میزان کافی مصرف دارند، هر چند حدود 50 درصد ظرفیت کارخانه های داروسازی ما بدون استفاده باقی مانده است چون باید بخشی از داروی تولیدی را صادر کنیم اما صادرات به مستند سازی علمی و مناسبات سیاسی گسترده نیاز دارد.

رییس اتحادیه واردکنندگان دارو با اشاره به تولید انبوه واکسن های کرونا گفت: در کشور ما بیش از 5 شرکت مختلف، ساخت واکسن کرونا را آغاز کردند و این حجم تولید، موضوع نادری در جهان بود چون معمولا داروسازان هر کشوری هنگام پاندمی با همکاری و هم افزایی فقط بر تولید یک یا دو محصول متمرکز می شوند. شاید فقط در کشورهایی که جمعیت بالای یک میلیارد نفر دارند برای ساخت 2 تا 3 نوع واکسن تلاش کنند.

وی با اشاره به تولید زیاد واکسن برای ذخیره سازی در صورت بروز موج های سنگین پاندمی افزود: اکنون از یکطرف سازمان غذا و دارو می گوید ما در انبارهای خود ذخیره لازم را داریم و دیگر نیاز به خرید واکسن داخلی نداریم و از سوی دیگر حجم زیادی از واکسن در انبار شرکت های سازنده داخلی جمع شده است، اما با توجه به شرایط پیش آمده برای واکسن سازهای داخلی، باید وزارت بهداشت به واکسن سازها کمک کند و نباید بار مالی ذخیره سازی احتیاطی به دوش بنگاه اقتصادی بیافتد.

آقای ریاحی خاطر نشان کرد: تاریخ واکسن های ذخیره شده توسط وزات بهداشت رو به اتمام است و دلیلی ندارد دوباره واکسن بخرد، واکسن ساز داخلی هم مشتری خارجی ندارد چون واکسن های ما ثبت جهانی نشدند و نتوانستیم صادرات انجام دهیم، البته این بیشتر بدلیل مشکلات ناشی از تحریم و ساختار نامناسب بنگاهداری ما است که این ساختار مستند سازی و ارائه اطلاعات را محدود می کند.

وی در پایان افزود: بخاطر تحریم ها برخی از تجهیزات و مواد اولیه مورد نیاز ساخت واکسن ها بطور رسمی وارد نشدند تا شرکت های سازنده بتوانند مدارک خود را به سازمان جهانی بهداشت ارائه دهند و همین موضوع نیز مانعی بر سر راه صادرات بود، مجموع این عوامل باعث شد تا ما حجم زیادی از تولید را داشته باشیم که حالا روی دست تولیدکننده مانده است.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما