۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۲
کد مطلب : ۲۹۷۱

لزوم نظارت صحیح بر کیفیت مکمل ها

نایب‌رییس اتحادیه واردکنندگان دارو گفت: در کشور ما تولید کننده یا تامین کننده در مرحله اول برای اخذ مجوز به دقت بررسی می شود و محصولی که هنوز تولید نشده روی کاغذ کاملا ارزیابی می شود اما بعد از تولید رها می شود و نظارت جدی بر کیفیت محصول نهایی وجود ندارد.
دکتر بوربور
دکتر مجتبی بوربور در مصاحبه اختصاصی با پایگاه خبری تحلیلی خبردارو افزود: انتقادهای مختلفی در خصوص کیفیت مکمل ها در کشور مطرح می شود، در سال های اخیر بخش اعظمی از مکمل های رژیمی و دارویی بومی سازی شدند و اکنون بیش از 90 درصد مکمل های مصرفی، در داخل کشور تولید می شوند.

وی با شاره به روش های صحیح نظارت بر کیفیت گفت: دستگاه ناظر بر کیفیت باید ابتدا به رسالت خود توجه کند، گاهی نظارت بر کیفیت با روش های بگیر و ببند جابجا می شود. باید ببینیم در دنیا چه الگوهای نظارتی وجود دارد و نظام های پیشرفته چطور بر بحث کیفیت نظارت دارند.

نایب‌رییس اتحادیه واردکنندگان دارو تاکید کرد: متاسفانه سازمان غذا و دارو تمرکز خود را در ابتدای کار گذاشته است و این درحالیست که سایر کشورهای دنیا برای نظارت، تفویض اختیار می کنند تا تولید کننده خودش مسئولیت کنترل های اولیه را بعهده داشته باشد. در دنیا نظارت هایی نظیر تامین مواد مناسب، بسته بندی و بروشور را بر مبنای قواعد مشخص به عهده خود تولید کننده یا تامین کننده می گذارند و در عوض چنانچه در سطح بازار بر خلاف اظهاراتش مواردی مشاهده کنند، بشدت توبیخ می کنند و توبیخ ها به حدی سنگین است که تولید کننده به خود اجازه نمی دهد تخلف کند. 

وی گفت: اولین عارضه محصول بی کیفیت تضییع حقوق مصرف کننده و ظلم به آحاد جامعه است و حتی باعث می شود اعتماد مصرف کننده به سایر محصولات نیز کاهش یابد. از طرفی وقتی تولیدکننده از مسیر کیفیت غافل شود، بتدریج بطرف کاهش بهره وری و انحراف از نوآوری و بهینه سازی می رود و نهایتا خود او بازنده می شود.

دکتر مجتبی بوربور افزود: رسالت هر تولید کننده این است که به موضوع کیفیت بعنوان حق مصرف کننده توجه ویژه داشته باشد. هم اکنون بخاطر نحوه نظارت ها و همچنین برخی متغییر های غیر کیفی و عمدتا فنی، غفلت هایی از طرف برخی تولیدکنندگان رخ داده است اما با اقدامات اصلاحی می توان منافع همه زنجیره را تامین کرد.


 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما