۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۸
کد مطلب : ۲۹۸۴
گفتگوی اختصاصی:

فهرست دارویی بسته باشد؛ صنعت رشد نمی کند

نایب‌رییس اتحادیه واردکنندگان دارو گفت: وقتی فهرست دارویی کشور باز باشد ما شاهد تحرک در صنعت داروسازی خواهیم بود و تولید هم ارتقاء می یابد اما زمانی که بسته می ماند ما از داروهای جدید در دنیا عقب می مانیم و تنوع اقلام دارویی کاهش می یابد.
دکتر بوربور
دکتر مجتبی بوربور در مصاحبه اختصاصی با پایگاه خبری تحلیلی خبردارو افزود: سازمان غذا و دارو چندین سال فهرست دارویی را بسته بود و در نتیجه دسترسی مصرف کننده به داروهای جدید محدود شد، این کار حتی به صنعت داخلی هم آسیب می زند چون صنعت همگام با دنیا رشد نمی کند و انگیزه سرمایه گذاری کاهش می یابد.

وی عنوان کرد: متاسفانه در سالهای اخیر تکنولوژی ما برای تولید و تامین دارو از کشورهای دنیا فاصله گرفت و ما از تغییرات دنیا جا ماندیم، زیر ساخت های ما در این حوزه هم از نظر منابع انسانی و هم سخت افزاری رو به استهلاک است و سرمایه گذاری مناسبی در این زمینه ها صورت نمی گیرد.

دکتر بوربور با اشاره به کاهش نیروهای متخصص در این حوزه گفت: ما هم اکنون شاهد موج مهاجرت نیروهای تخصصی در صنعت دارو هستیم و انگیزه فعالان حوزه کم شده است، بی تردید نظام قیمت گذاری فعلی و سیاست گذاری حوزه دارو از جمله عوامل بروز این مشکلات هستند.

معضلی بنام ارز ترجیحی
نایب‌رییس اتحادیه واردکنندگان دارو افزود: مشکل دیگر صنعت ما بحث ارز ترجیحی دارو است که در نهایت راهکاری جز حذف آن نداریم، در بودجه امسال سازوکار حذف ارز ترجیحی مشخص شده و مجلس شورای اسلامی نیز تکلیف قانونی این کار را بعهده دولت گذاشته است.
وی گفت: ارز ترحیحی هم تامین کننده، هم مصرف کننده و هم بانک مرکزی را دچار مشکل می کند، هم اکنون که فاصله بین ارز ترحیحی و نیمایی بسیار زیاد شده، این مشکلات بیشتر هم شده است. باید واقعی سازی قیمت در حوزه دارو رخ دهد و اگر این کار بدرستی اجرا شود در نهایت بنفع مصرف کننده است.

دکتر بوربور عنوان کرد: تاخیر در ابلاغ بودجه و اجرای تکالیف قانونی و فراهم نکردن زیر ساخت های لازم منجر شده تا حذف ارز ترجیحی دارو عقب بیافتد. بیمه ها برای پوشش هزینه های حذف ارز ترجیحی آمادگی نداشتند و سازمان غذا و دارو هم بعنوان رکن نظارتی، سازوکار لازم را مهیا نکرد، این تاخیر به فعالان حوزه دارو آسیب زد و اکنون که همه می دانند این ارز حذف خواهد شد، کل زنجیره تامین را مضطرب کرده است پس دولت باید زودتر تصمیم بگیرد.

جابجایی ماموریت در سازمان غذا و دارو
نایب‌رییس اتحادیه واردکنندگان دارو درباره تصمیمات و نحوه عملکرد سازمان غذا و دارو گفت: سیاستگذار حوزه دارو هماهنگی و یکپارچگی لازم را در تصمیمات و اجرای فرایندها ندارد، رویه ها مدام در حال تغییر است و این موضوع منجر به بروز خطاها می شود.

وی افزود: تغییرات بخش نامه ها و دستورالعمل ها در این حوزه بسیار زیاد است و برنامه مشخص بلند مدت وجود ندارد. سیاستگذار بجای تمرکز بر کیفیت، درگیر مسائلی شده که جزو ماموریت اصلی آن نیست. بر اساس قانون برای سازمان غذا و دارو ، جنبه کیفی و نظارتی باید حائز اهمیت باشد و نه بحث تامین دارو، تامین از طریق عرضه و تقاضای بازار و سیاست های وزارت صنعت معدن و تجارت رخ می دهد.
دکتر بوربور تصریح کرد: هم اکنون سازمان غذا و دارو در جزییات فرایند تامین دخالت می کند و در موضوعاتی نظیر تعیین میزان دارو ، نوع برند دارو و حتی میزان سهمیه بندی دخل و تصرف دارد، درحالی که با نظارت های کیفی می تواند تامین کنندگان را به مسیر درست هدایت کند.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما