۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۱۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۱
کد مطلب : ۳۰۴۱

آبله مرغان ربطی به آبله میمون ندارد

رئیس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت گفت: ویروس آبله مرغان ارتباطی با آبله میمون ندارد و آنها دو ویروس متفاوت هستند، اینطور نیست که کسی آبله مرغان گرفته باشد و یا واکسن آن را تزریق کرده باشد بعد تصور کند آبله میمون نمی گیرد.
زهرایی
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبردارو، دکتر محسن زهرایی افزود: در آبله میمونی هم تب می‌تواند یک عامل بسیار شایع باشد که پس از آن با سردرد، بیحالی شدید و ضایعات پوستی همراه می شود. ظرف یک یا دو روز این ضایعات پوستی تبدیل به تاول می‌شوند. یکی از علائم مهم در این بیماری، بزرگ شدن غدد لنفاوی بویژه در ناحیه سر و گردن است.

وی تصریح کرد: انستیتو پاستور ایران کیت‌های تشخصی بیماری را تولید کرده است که بین دانشگاه‌های علوم پزشکی هم توزیع شده تا تشخیص اولیه را بدهند که اگر احیانا نمونه مشکوک بود برای تشخیص نهایی به انستیتو پاستور ارسال شود. بیماری در روزهای اول قبل از ظهور ضایعات پوستی می‌تواند از  طریق تنفسی منتقل شود. به همین دلیل نمونه‌برداری از دهان و حلق برای تشخیص بیماری کمک کننده است و بعد که ضایعات پوستی ظاهر شد، نمونه برداری از آنها می‌تواند در تشخیص بیماری موثر باشد.

دکتر زهرایی افزود: درمان آبله عموما درمان نگهدارنده بوده است، فرضا اگر بیمار تب بالایی داشته است با دادن مسکن تب را کاهش می دهند و یا از زخم‌ها مراقبت می‌کنند که آلودگی میکروبی پیدا نکند و اگر ضایعات آلودگی باکتریایی پیدا می‌کردند، درمان آنتی‌بیوتیکی خاص آغاز می‌شد.

وی گفت: تقریبا سه سال قبل یک داروی اختصاصی هم برای این بیماری تاییدیه مصرف را اخذ کرده است که هنوز در مرحله مطالعات بالینی نهایی خود است که ممکن است بتواند کمک کننده باشد، اما درمان عموما علامتی است. ضایعات پوستی ممکن است تا سه هفته باقی بماند پس با بیماری مواجه هستیم که به سرعت بهبود نمی‌یابد. تا زمانی که تاول‌ها کاملا خوب نشدند فرد ممکن است بیماری را سرایت دهد. پس زمان انتقال بیماری را باید حداقل سه هفته در نظر بگیریم و در این مدت او را از سایرین جدا کنیم.

 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما