۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۱۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۲
کد مطلب : ۳۰۶۳

پلاسما؛ محصول صادراتی نیست

عضو هیات مدیره اتحادیه واردکنندگان دارو گفت: مثلث بانک مرکزی، وزارت بهداشت و گمرک دچار اختلال است و ما هر بار هنگام انتقال پلاسما به خارج از کشور برای تبدیل شدن به دارو و بازگرداندن آن دارو با چالشی تازه روبرو می شویم.
دکتر شاه بختی
دکتر محمد شاه بختی عضو هیات مدیره اتحادیه واردکنندگان دارو و مدير عامل شركت بيودارو در گفتگوی اختصاصی با پایگاه خبری تحلیلی خبردارو افزود: ما در روند تامین دارو با انواع دستورالعمل های خلق الساعه و پیچیده مواجهیم که مدام در حال تغییر هستند، عملکرد جزیره ای بانک مرکزی، وزارت بهداشت و گمرک باعث  کُندی روند تامین دارو می شود.

وی گفت: دستگاه های ذی ربط در این حوزه هماهنگی لازم را ندارند و ما بارها شاهد بودیم که بطور مثال وزارت بهداشت یک دستورالعمل تازه صادر میکند و این دستورالعمل اصلا در گمرک مورد تایید قرار نمی گیرد و یا مثلا بانک مرکزی در خصوص تخصیص ارز بخشنامه ای ابلاغ می کند که گمرک آن را نمی پذیرد و شرکت ها هنگام ترخیص کالا دچار مشکل می شوند.

مدیرعامل بیودارو تصریح کرد: پلاسمای موجود در کشور یک ماده خام برای ساخت داروهای خاص از مشتقات پلاسما است، ما پلاسمای خام را به شرکت های خارجی ارسال می کنیم و مبالغی بصورت ارزی پرداخت می‌کنیم تا آن را تبدیل به محصول دارویی کنند. هر زمان که می خواهیم پلاسما را به پالایشگاه پلاسما مثلا در کشور آلمان ارسال کنیم، گمرک آن را بعنوان صادرات لحاظ می کند که در این صورت باید ارز حاصل از صادرات بازگردد و این اتفاق محموله های بعدی ما را دچار مشکل می کند.

وی افزود: ما هر بار مجبوریم مجدد از بانک مرکزی و وزارت بهداشت نامه بگیریم تا بتوانیم به گمرک ثابت کنیم که پلاسمای خام، درآمد صادراتی ندارد و حتی باید هزینه ای هم پرداخت کنیم تا تبدیل به دارو شود و به کشور برگردد، چرا که ما فناوری لازم برای تبدیل پلاسما به داروهای خاص را نداریم و ناچاریم آن را ارسال کنیم تا تبدیل به دارو شود.

دکتر شاه بختی با اشاره به دیگر مشکلات ترخیص دارو گفت: شرکت های خارجی حاضرند بصورت اعتباری یا همان نسیه داروهای مورد نیاز ما را تحویل دهند اما این داروها در گمرک ما گرفتار قوانین دست و پا گیر می شوند و تا زمانی که رفع تعهد ارزی نکرده باشیم، گمرک اجازه ترخیص محموله را نمی دهد و ما مجبور می شویم دوباره از وزارت بهداشت نامه ترخیص با حداقل اسناد بگیریم تا کمبود دارو رفع شود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما