۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۲۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۱۹
کد مطلب : ۳۰۹۶

وزیر بهداشت سابق فقط ۱۶.۸ میلیون دُز آسترازنکا سفارش داده بود

رییس سابق بانک مرکزی گفت: تنها مجوزی که برای خرید واکسن کرونا از سوی وزارت بهداشت به بانک مرکزی ابلاغ شد، واردات ۱۶.۸ میلیون دُز واکسن آسترازنکا از طریق کواکس بود.
فایل ویدیو
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبردارو؛ عبدالناصر همتی رییس سابق بانک مرکزی در یک نشست کلاب‌هاوس افزود: وزرات بهداشت در سال ۹۹ فقط برای ۱۶.۸ میلیون در آسترازنکا سفارش تامین ارز داد و هیچ درخواست دیگری جهت تامین ارز واکسن ارائه نشده بود.

وی گفت: در آن مقطع برای انتقال قسط اول به مبلغ ۱۷۸ میلیون دلار نیاز به تایید خزانه داری آمریکا بود، از طریق کره جنوبی برای اینکار اقدام کردیم اما احتمال ضبط پول از طریق دستگاه قضایی آمریکا وجود داشت.

همتی عنوان کرد: مقصد این پول یک بانک سویسی بود که آنها کاملا بر قوانین تحریم و FATF پایبند هستند. در نهایت این مشکل بعد از ۲ هفته حل شد و ما قسط اول را در دی ماه ۱۳۹۹ منتقل کردیم.

وی افزود: در نهایت بنا شد روسیه نیز چند میلیون اسپوتنیک (در چند مقطع زمانی) به ایران بدهد که البته رقم خیلی زیادی را شامل نمیشد، اما در اردیبهشت ۱۴۰۰ با تلاش ظریف 20 میلیون دوز سینوفار و همچنین تلاش سفارت ایران در چین، مقامات چینی موافقت کردند از طریق هلال احمر هم 10 میلیون واکسن سینوفارم به ایران بفروشند که فقط برای ۱۵ میلیون نفر کفایت می کرد.

این اظهار نظرها واکنش های مختلفی را بدنبال داشته و انتقادات زیادی را نسبت به کم کاری سعید نمکی وزیر سابق بهداشت برای تامین واکسن به همراه داشته است.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما