۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۲۶ تير ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۵
کد مطلب : ۳۲۷۱

سایه ارز دولتی بر سر داروی وارداتی

عضو هیات مدیره اتحادیه واردکنندگان دارو گفت: ارز دولتی هم برای داروهای وارداتی و هم برای داروهای داخلی باید حذف شود و قیمت بر اساس ارز آزاد محاسبه شود چرا که حتی اگر به ارز نیمایی هم تبدیل شود بعد از مدتی دوباره همین مشکلات ایجاد خواهد شد.
سرکندی
دکتر مجتبی سرکندی در مصاحبه اختصاصی با پایگاه خبری تحلیلی خبردارو با اشاره به اجرای طرح "دارویار" افزود: در خصوص داروهای وارداتی هنوز تصمیم قطعی گرفته نشده است و فعلا مشخص نیست سیاست سازمان غذا و دارو در قبال داروهای وارداتی چگونه خواهد بود.

وی گفت: ما از 2 سال قبل تاکید داشتیم که ارز ترجیحی دارو باید بطور کامل حذف شود و این ارز از طریق سازمان برنامه و بودجه به بیمه ها اختصاص یابد.

دکتر سرکندی افزود: در هیچ جای دنیا سازمان های غذا و دارو یا همان رگولاتورها در بحث قیمت گذاری دخالت نمی کنند و ماموریت اصلی سازمان غذا و دارو نظارت بر کیفیت است. در همه جای دنیا قیمت دارو از طریق عرضه و تقاضا در بازار تعیین می شود و این میزان استقبال مردم است که قیمت را تعیین می کند.

عضو هیات مدیره اتحادیه واردکنندگان دارو ادامه داد: بطور مثال در کشور هند، یک نوع داروی ساخته شده توسط شرکت های مختلف، دارای قیمت های مختلف است. قیمت بر اساس اینکه مصرف کننده چقدر تمایل به خرید داروی آن شرکت دارد، تعیین می شود.

وی افزود: در بازار عرضه و تقاضا، سازمان های بیمه گر با شرکت های دارویی قرارداد می بندد و برای پوشش دارو به یک قیمت توافقی می رسند که حتی ممکن است از قیمت عرضه اولیه آن شرکت کمتر باشد، با توجه به اینکه وقتی پوشش بیمه ای برای دارو ایجاد می شود، فروش آن افزایش می یابد پس شرکت های تامین کننده دارو هم حاضر می شوند با سود کمتر به توافق برسند که بخاطر فروش بالا سود آنها هم جبران می شود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما