۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۸
کد مطلب : ۳۷۳۳
وزیر بهداشت؛

۶ میلیون دوز آنتی‌بیوتیک وارد می‌شود

وزیر بهداشت گفت: در صورتی که تولیدات داخلی نیاز کشور را برطرف نکند مجبور به واردات هستیم که تا هفته پیش ۵۰ تن آمد و ۶ میلیون دوز آنتی بیوتیک نیز در هفته جاری به کشور وارد می‌شود تا مشکلات تأمین سرم و آنتی بیوتیک برطرف شود.
فایل ویدیو
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبردارو؛ بهرام عین اللهی در جلسه علنی مجلس و در جریان بررسی گزارش کمیسیون بهداشت و درمان در مورد بررسی نحوه مدیریت زنجیره تأمین و توزیع دارو افزود: دو شرکت تولیدکننده، تولیدات خود را کاهش داده بودند که مراجع نظارتی در حال بررسی این موضوع هستند اما اکثر شرکت‌های تولیدکننده دارو کوشش زیادی در این حوزه داشته‌اند.

وی ادامه داد: یکی از دلایل کاهش داروهای آنفلوآنزا، عدم توانایی تأمین آن از سوی کشورهای دوست بود چرا که آنها نیز به علت شیوع شدید این بیماری برای خودشان نیز با دشواری تأمین دارو روبرو بودند، لذا به شرکت‌های داخلی هشدار داده شد تا ۳ برابر سال گذشته کار کنند.

وزیر بهداشت تاکید کرد: وزارتخانه برای اجرای قانون کاهش مالیات بر ارزش افزوده از ۹ درصد به یک درصد تلاش زیادی کرده است. در گمرک به علت سنگینی مالیات، کالاهای مرتبط با دارو ترخیص نمی‌شد، لذا لایحه دو فوریتی دادیم که متأسفانه دو فوریت آن در مجلس رأی نیاورد و مجبور شدیم با استفاده از فرمایش رهبری این موضوع را تا زمان تصویب لایحه در مجلس انجام دهیم که داروها و تجهیزات مرتبط پزشکی از گمرک ترخیص شد.

وی گفت: اختلاف ۷ برابری ارز ترجیحی و ارز نیمایی باعث افزایش نقدینگی شده بود. در این خصوص تسهیلات بانکی دادیم و سقف آن را از ۲۰ درصد به ۴۰ درصد افزایش دادیم که مشکلات نقدینگی حل شود، همچنین تفاهم‌نامه ارزی میان وزارت بهداشت، سازمان برنامه و بودجه، بانک مرکزی و سایر نهادها برقرار شد که از این طریق ۵۰۰ میلیون دلار تاکنون دریافت کرده و در نیمه دوم سال نیز باید ۵۰۰ میلیون دلار دیگر دریافت کنیم.

عین اللهی افزود: بالغ بر ۱۵ همت به افزایش تولید داخلی تخصیص یافته است. تا پیش از اجرای طرح دارویاری، مطالبات داروخانه‌ها روی  زمین مانده بود که در حال حاضر در حال جبران است، همچنین نشست‌های متعددی با هیأت مدیره‌های هلدینگ‌های دارو داشته‌ایم و جلسات مستمری با شرکت‌های واردکننده دارو داریم ضمن اینکه بررسی میدانی به منظور دریافت عملکرد چند ماهه اخیر داروخانه‌ها داریم که طی ۷ ماهه ابتدایی سال، حداقل یک بار از همه داروخانه‌های کشور بازدید به عمل آمده تا تخلف صورت نگیرد.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما