۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۰
کد مطلب : ۱۵۷۵

استفاده از ژل ضدعفونی و ایجاد ابرباکتری؟ غذا و دارو: صحت ندارد

یکی از اساتید دانشگاه لینکلن هشدار داده است "در صورتی که از ژل دست بیش از حد استفاده شود، باعث مقاومت باکتری و ایجاد یک ابرباکتری خواهد شد که سلامت بشر را در معرض خطر انقراض قرار خواهد داد" و این مطلب دست به دست در فضای مجازی می چرخد و نگرانی هایی را ایجاد کرده است.
استفاده از ژل ضدعفونی و ایجاد ابرباکتری؟ غذا و دارو: صحت ندارد
به گزارش پایگاه خبری خبردارو، دکتر "علی اسدی‌پور" معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمان درباره اخبار منتشر شده مبنی بر اینکه استفاده از ژل های ضد عفونی کننده دست باعث ایجاد یک ابرباکتری می‌شود، گفت: چنین موضوعی صحت ندارد و مردم به این شایعاتی که در فضای مجازی منتشر می‌شود، توجه نکنند.
وی ادامه داد: مردم بدانند که مورد و اطلاعیه‌ای که از طرف دانشگاه علوم پزشکی یا وزارت بهداشت و درمان یا سازمان غذا و دارو اعلام شود، قابل قبول است.
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در پاسخ به اینکه مطرح شده که استفاده از ژل و مواد ضدعفونی کننده دست باعث مقاوم شدن باکتری در برابر این مواد شده؟ اظهار کرد: وقتی از این ژل‌ها استفاده می‌کنید میکروب کشته می‌شود لذا میکروب مقاوم نمی‌شود زیرا همه آنها کشته می‌شوند و چیزی از آنها باقی نمی‌ماند تا بخواهد مقاوم شوند.
وی در پاسخ به این سوال که آیا ژل و مواد ضدعفونی کننده ضرری برای بدن دارد؟ تصریح کرد: باید بدانید که همه داروها مضراتی دارند، منتهی ضرر آنها در برابر فوایدشان خیلی کمتر است و این موضوع درباره استفاده از ژل و مواد ضدعفونی کننده دست هم صدق می کند.
اسدی‌پور افزود: مردم می‌توانند شستن مرتب دست‌ها با آب و صابون را جایگزین محلول‌های ضد عفونی‌کننده و ژل دست کنند ضمن آنکه تاکید می شود که ضدعفونی‌کننده‌های دست زمانی استفاده شود که فرد مدتی دسترسی به آب و صابون ندارد به طور مثال در خیابان به سطوح دست می‌زند لذا تا رسیدن به جایی که دستانش را با آب صابون بشویید، می تواند از ژل و محلول های ضدعفونی‌کننده استفاده کند.
وی با تاکید بر رعایت توصیه‌های بهداشتی از سوی مردم گفت: رعایت فاصله گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک و شست و شوی مرتب دست ها با آب و صابون و در صورتی که به آب و صابون دسترسی ندارند، استفاده از ژل و محلول های ضدعفونی همچنان مورد تاکید بوده و سازمان بهداشت جهانی نیز بر این سه اصل مراقبتی برای پیشگیری از ابتلا به کروناویروس تاکید دارد و مردم نیز استرس و اضطراب بی‌مورد نسبت به برخی اخبار منتشر شده در فضای مجازی نداشته باشند.
انتهای پیام
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما