۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۷
کد مطلب : ۱۶۸۴

نخستین نمونه واکسن نسل جدید ایرانی کرونا ساخته شد

نخستین نمونه واکسن نوترکیب نسل جدید علیه ویروس کرونا به همت محققان ایرانی ساخته شد.
نخستین نمونه واکسن نسل جدید ایرانی کرونا ساخته شد
به گزارش پایگاه خبری خبردارو، شرکت دانش بنیان هوم ایمن زیست فناور با همکاری شرکت بیوسان فارمد وابسته به مجموعه دارویی برکت ستاد اجرایی فرمان امام (ره) موفق به ساخت نخستین نمونه واکسن نوترکیب نسل جدید علیه ویروس کرونا شد.
بابک نگاهداری مدیرعامل شرکت دانش بنیان هوم ایمن زیست فناور روز سه شنبه در نشست خبری معرفی نخستین نمونه واکسن نوترکیب نسل جدید کرونا که در سالن همایش آزمایشگاه جامع دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد، گفت: ساخت نمونه واکسن کرونا مبتنی بر ویروس سرخک است که این شیوه تولید به عنوان نسل پبشرفته یا نسل سوم ساخت واکسن هستند.
وی افزود: این اقدام به همت متخصصات شرکت دانش با همکاری شرکت بیوسان وابسته به مجموعه دارویی برکت زیر مجموعه ستاد اجرایی فرمان امام به ثمر رسید.
نگاهداری با یادآوری این که این محصول یک دستاورد بزرگ فناورانه برای کشور است، خاطرنشان کرد: در طراحی و ساخت این واکسن از همکاری مشاورین خارجی هم استفاده شده است.
مدیر گروه بیوتکنولوژی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: در این طرح بخشی از ژن ویروس کرونا استخراج و در داخل یک ژن ویروس سرخک منتقل شد و یک ویروس جدید نوترکیب تولید کردیم که هم واکسن سرخک و هم واکسن کرونا می تواند تلقی شود.
نگاهداری یادآور شد: فناوری این واکسن پیشرفته در اختیار تعداد بسیار محدودی از کشورهای دنیا قرار دارد و ایران هم در زمره این کشورها قرار گرفته است.
وی با بیان این که سازه واکسن کرونا را ساختیم، گفت: در حال ورود به فاز حیوانی این محصول پیشرفته هستیم و برنامه ریزی شده است که این آزمایش در آبان امسال بر روی میمون انجام می شود.
مدیرعامل این شرکت دانش بنیان تصریح کرد: با یک شرکت چینی مذاکره شده که تست های حیوانی در آن کشور هم انجام شود برای این که وقتی محصول به تولید انبوه رسید قابلیت حضور در بازارهای بین المللی را داشته باشد.
نگاهداری با یادآوری این که بر اساس برنامه ریزی انجام شده فاز حیوانی این طرح آبان ماه به اتمام می رسد، گفت: تا آخر امسال مرحله انسانی این طرح را آغاز می کنیم و پس از اخذ تاییدیه از وزارت بهداشت نسبت به تولید انبوه آن اقدام می کنیم.

واکسن ایرانی ۶ تا ۱۰ دلار عرضه می شود
وی قیمت پایین این واکسن را اولین مزیت آن عنوان کرد و گفت: چین اولین دوز واکسن کرونا خود را به قیمت هر دوز ۱۵۰ دلار عرضه کرد و اکنون که تولید انبوه تری را آغاز کرده، قیمت این واکسن را برای کشورهای صنعتی به ۶۰ دلار و کشورهای فقیر با ۱۵ دلار رسانده است.
مدیر عامل شرکت دانش بنیان هوم ایمن زیست فناور یادآور شد: برآورد ما این است که هر دوز واکسن ایرانی  ۶ تا ۱۰ دلار عرضه می شود.
نگاهداری ادامه داد: فناوری پیشرفته ساخت این واکسن در دنیا در اختیار پنج شرکت است و این شرکت دانش بنیان ایرانی هم به عنوان ششمین مجموعه دارنده این فناوری محسوب می شود.
وی همچنین اظهار داشت: پنج مجموعه تحقیقاتی بزرگ دنیا شامل انستیتو پاستور فرانسه، ۲شرکت آمریکایی، یک انستیتو روسی و مرکز تحقیقات بیماری های عفونی آلمان این فناوری پیشرفته را در اختیار دارند.
مدیر عامل شرکت دانش بنیان هوم ایمن زیست فناور ادامه داد: با این موفقیت فناورانه بزرگ ساخت ویروس نوترکیب، ایران هم وارد باشگاه دانش و فناوری پیشرفته دنیا شد.
نگاهداری خاطرنشان کرد: قیمت واکسن هایی که بر مبنایی RNA ساخته می شوند حدود ۶۰ دلار است و ما به یک دهم قیمت آنها، محصول خود را به بازار عرضه می کنیم که یک توان رقابتی قابل توجه و بالایی برای کشور فر اهم می کند.
وی افزود: دومین مزیت واکسن ایرانی کرونا، ساخت و مهندسی محصول بر مبنای ویروس سرخک است. ویروس سرخک حدود ۶۰ سال تحت عنوان واکسیناسیون عمومی کشور مورد استفاده قرار می گیرد و نشان داده که ویروس سالم بوده و عوارض خاصی هم ندارد.
وی ادامه داد: در صورت همکاری وزارت بهداشت می توان این واکسن نسل جدید را جایگزین واکسن فعلی سرخک کرد که در قالب طرح واکسیناسیون برای اطفال استفاده می شود.
مدیر عامل این شرکت دانش بنیان تاکید کرد: در حال حاضر ایران نیاز به این واکسن دارد لذا این واکسن به صورت تزریق عضلانی طراحی شده اما این امکان وجود دارد که به صورت اسپری هم تهیه شود، برنامه ریزی داریم که در بلند مدت به این سمت حرکت کنیم.
نگاهداری با یادآوری این که برنامه ریزی برای تولید انبوه این واکسن انجام شده است، گفت: برای یک تولید میلیون دوز واکسن در ماه برنامه ریزی شده  است اما توان فناوری و تکنولوژی برای تولید تا ۱۰ میلیون دوز واکسن را داریم.

برخی به غلط موضوع ایمنی جمعی را مطرح می کنند
وی با بیان این که عده ای از هموطنان در مقابله با کرونا خسته شده اند و کمتر پروتکل های بهداشتی را رعایت می کنند، اظهارداشت برخی هم به غلط و غیر اخلاقی و غیر علمی موضوع ایمنی جمعی را مطرح می کنند.
نگاهداری مشاور رییس مجلس شورای اسلامی افزود: پیش بینی می شود در کشور حدود ۱۵ درصد مردم تاکنون دچار بیماری کرونا شده اند و ما نمی توانیم به سمت فراگیری کامل یا ایمنی جمعی برویم.
وی گفت: ما با ساخت این محصول می خواهیم به مردم این امید را بدهیم که جوانان متعهد این مرز و بوم با همه محدودیت ها از جمله تحریم، ضعف ها و ناکارآمدی که در برخی از حوزه های وجود دارد، توانایی بزرگ خودشان در ساخت محصولات فناوران را نشان  دادند و به موفقیت بزرگ دست یافتند.

ساخت سه محصول فناورانه
وی ادامه داد: همکاران ما با زحمات و تلاش های فراوان موفق به نولید ۳  محصول استراتژیک شدند که این محصولات شامل تولید ویروس انکولتیک علیه سرطان، ساخت دومین واکسن نوترکیب با استفاده از ویروس سرماخوردگی و نهایتا ساخت نمونه نسل جدید واکسن است.
مدیرعامل شرکت دانش بنیان هوم ایمن زیست فناور ادامه داد: از سال ۸۸ در زمینه مهندسی ویروس و تولید ویروس های نوترکیب در حال فعالیت هستیم و به دستاوردهای بسیار خوبی دست یافتیم.
نگاهداری تصریح کرد: در تولید ویروس انکولتیک علیه سرطان اقداماتی انجام داده ایم به عبارتی در این زمینه هم ورود پیدا کردیم؛اکنون فناوری تولید این ویروس علیه سرطان را داریم و وارد فاز انسانی آن شده‌ایم. امیدواریم جواب های خوبی در درمان پیشرفته سرطان داشته باشیم.
وی درمورد برنامه های این شرکت در تولید سومین محصول گفت:بناداریم با هماهنگی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در آینده نزدیک واکسن نوترکیب کرونا را با استفاده از ویروس سرماخوردگی تولید کنیم.
مدیرعامل این شرکت دانش بنیان افزود:در حال حاضر آزمایش های تاثیر این نوع واکسن در حال انجام است و تا سه هفته دیگر نتایج آن مشخص می‌شود، بنا داریم با همکاری معاونت علمی این واکسن نوترکیب را نیز به تولید انبوه برسانیم.
نگاهداری تاکید کرد: بر اساس آخرین وضعیت تولید واکسن در دنیا که در ۱۵ اکتبر ۲۰۲۰ منتشر شده، ۴۲ کاندیدای واکسن درمرحله انسانی، ۱۵۶ نامزد واکسن در فاز حیوانی قرار دارند؛ این نوع واکسن ها از نوع ذرات شبه ویروس RLA ویروس نوترکیب واحدهای پروتئینی، ویروس های ضعیف و غیرفعال و DNA بوده که در حال ارزیابی و بررسی هستند.
وی یادآور شد: پیشرفته‌ترین کشورها نظیر چین، آمریکا، آلمان، انگلیس، روسیه، ژاپن، هند، فرانسه و اخیرا کوبا و قزاقستان به حوزه ساخت واکسن ورود پیدا کرده اند.
این واکسن هم اکنون در حال آزمایش روی حیوان و برنامه ریزی برای تولید انبوه جهت انجام فاز انسانی است. ساخت این واکسن مبتنی بر فناوری بسیار پیشرفته است که در اختیار پنج مجموعه فناور بزرگ دنیا است.
ایران برای اولین بار با توجه به ساخت قطعی نامزد واکسن کرونا ورود خود را به این مجموعه به طور رسمی اعلام کرد.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما