۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۶
کد مطلب : ۲۳۳۱

ایران دومین تولید کننده واکسن نوترکیب آنفلوآنزای فصلی در دنیا

ایران توانست به همت متخصصان یک شرکت دانش‌بنیان به دانش فنی تولید واکسن نوترکیب آنفلوآنزای فصلی (انسانی) دست یابد و به عنوان دومین کشور در دنیا این نوع واکسن را در داخل تولید کند.
ایران دومین تولید کننده واکسن نوترکیب آنفلوآنزای فصلی در دنیا
به گزارش پایگاه خبری خبردارو،دکتر امیرحسین عبدالغفاری مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان فعال در حوزه سلامت افزود: در حال حاضر در دنیا واکسن آنفلوآنزای فصلی (انسانی ) به دو روش تخم مرغی و نوترکیب تولید می شود. پیش از این واکسن آنفلوآنزای نوترکیب فصلی را فقط کشور آمریکا تولید می کرد و هیچ تولید کننده ای در خصوص این واکسن در دنیا وجود نداشت ومابقی واکسن آنفلوآنزای تولیدی همه بر پایه تخم مرغ هستند.
وی اظهار داشت: ما توانستیم به عنوان دومین تولید کننده واکسن آنفلوآنزای نوترکیب فصلی (انسانی) در دنیا این واکسن را با کمک متخصصان خود در شرکت دانش بنیان و با حمایت های صورت گرفته در ایران تولید کنیم.
وی با اشاره به اینکه واکسن های آنفلوآنزای فصلی که در سنوات گذشته وارد می شدند صرفا تخم مرغی بودند، عنوان کرد: در سال های گذشته نیاز کشور بین ۳ تا ۳.۵ میلیون دوز بوده است، اما با توجه به پاندمی کرونا و مطالعاتی که انجام شده، نیازمان بیشتر از این تعداد  است. امید است امسال بتوانیم پس از اخذ تمام مجوزها در شهریور ماه شاهد ورود این واکسن ایرانی به بازار باشیم.
عبدالغفاری در خصوص فعالیت این شرکت دانش بنیان در این حوزه اظهار داشت: این شرکت دانش بنیان در سال ۹۷ با هدف ورود به حوزه واکسن تاسیس شد. این شرکت متشکل از یک تیم نخبه ای است که در گذشته بر روی پلت فرم نوترکیب واکسن ضد سرطان دهانه رحم کار کرده و در حال حاضر این واکسن به بازار عرضه شده است.
وی تصریح کرد: بر همین اساس شرکت هدف خود را بر تولید واکسن‌هایی گذاشت که نیاز کشور هستند و عملا تولید کننده ای در کشور ندارند، صرفا وارداتی بوده و ارزبری بسیار زیادی دارند.
این فعال عرصه سلامت یادآور شد: عملا به دلیل تحریم ها و شرایط خاصی که کشور ما دارد بسیاری از اوقات نیز در واردات واکسن ها نیز دچار مشکل می شویم. این شرکت با اتکا به همان دانش قبلی تیم فنی خود که در ۶ سال گذشته بدست آورده بود، از آذرماه سال ۹۷ شروع به انجام فرآیند تولید واکسن آنفلوآنزای ۴ ظرفیتی نوترکیب کرد.
عبدالغفاری با بیان اینکه در کشور پیش از این تولید هیچ نوع واکسن آنفلوآنزای فصلی ( انسانی) نداشته ایم، گفت: همه ساله بین ۲.۵ تا ۳ میلیون دوز از این واکسن برای تامین نیاز کشور وارد می شود. خوشبختانه در این شرکت توانستیم در پایان سال ۹۸ تکنولوژی این واکسن را تکمیل کنیم و در سال ۹۹ تولید واکسن به صورت نیمه صنعتی وصنعتی شروع شد.

انجام فاز مطالعات بالینی واکسن بر روی ۴۳۰ نفر

وی ادامه داد: تمام تست های لازم از قبیل حیوانی، کنترل کیفی و فرآیندهای مربوطه به طور کامل انجام شده و مورد ارزیابی سازمان غذا و دارو قرار گرفته است. فاز مطالعات بالینی این واکسن در سال گذشته شروع شده و همچنان ادامه دارد.
مدیر عامل این شرکت دانش بنیان یادآور شد: تاکنون تزریق این واکسن روی حدود ۴۳۰ نفر انجام شده که نتایج رضایت بخشی نیز داشته است.
این فناور درخصوص بومی بودن دانش فنی این واکسن اظهار داشت: واکسن آنفلوآنزا یک واکسن فصلی است، بنابراین محدودیتی که در خصوص تولید واکسن آنفلوآنزا وجود دارد این است که همه ساله سازمان بهداشت جهانی سویه های آن سال رو اعلام می کند. ما مجبور هستیم واکسن ها را بر اساس سویه هایی که سازمان بهداشت جهانی اعلام می کند تولید کنیم و در تمام دنیا نیز به این نحو است. همه کشورها ملزم هستند واکسن آنفلوآنزا را بر اساس آن تولید کنند.
عبدالغفاری افزود: باید تولید در فاصله فروردین تا شهریور ماه هر سال انجام شود و بهترین فصل نیز اواخر شهریور ماه تا پاییز است تا افراد بتوانند تزریق کنند. زنان باردار، سالمندان و افرادی که بیماری زمینه ای خاص دارند و افراد آسیب پذیر لازم است این واکسن را برای محافظت تزریق کنند.
این محقق در خصوص کاهش خروج ارز با تامین این واکسن در کشور گفت: در حال حاضر این واکسن از نوع تخم مرغی بین ۷تا ۹ یورو خریداری و وارد کشورمی شود. با ورود ۲تا ۳میلیون دوز این واکسن بین ۱۸ تا ۲۷ میلیون یورو ارز مصرف می شود که با تولید داخلی واکسن از نوع نوترکیب این هزینه به حداقل یک سوم کاهش خواهد یافت.

 نخستین واکسن آنفلوآنزای فصلی انسانی 19 فروردین رونمایی شد

دکتر غلامحسین عبدالغفار مدیرعامل این شرکت داروسازی و دانش بنیان در مراسم رونمایی گفت: ساخت واکسن آنفلوآنزای فصلی انسانی از سال ۹۷ در این شرکت آغاز شد که آزمایش بالینی آن، روی ۴۲۴ نفر با موفقیت انجام شده است. ضمن اینکه این واکسن نوترکیب ، مطابق با استانداردهای سازمان بهداشت جهانی و معاونت غذا و دارو وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی ساخته شده است .
عبدالغفار در ادامه گفت: تمام مراحل ساخت این واکسن توسط محققان ایرانی انجام شده و نتایج آن موفقیت آمیز بوده است. همچنین حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد مواد اولیه ساخت این واکسن وارداتی است که می توان با حمایت لازم تمام  این مواد را در داخل تولید کرد.
به گفته وی ، میزان نیاز سالانه کشور به واکسن آنفلوآنزای فصلی را بین سه میلیون تا پنج میلیون دوز است و در صورت حمایت مسوولان، آماده تامین این میزان واکسن تا شهریورماه سال جاری هستیم.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما