۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۴
کد مطلب : ۲۳۵۳

سازمان جهانی بهداشت راهنمای واکسن آسترازنکا را به روز کرد

گروه مشاور واکسن سازمان جهانی بهداشت رهنمودهای خود را برای استفاده از واکسن «آسترازنکا» به روز کرد تا در برچسب این واکسن احتمال بروز سندرم نادر لخته شدن خون به عنوان یک اقدام احتیاطی قید شود.
سازمان جهانی بهداشت راهنمای واکسن آسترازنکا را به روز کرد
به گزارش پایگاه خبری خبردارو، سازمان جهانی بهداشت در یک بیانیه مطبوعاتی با اعلام این موضوع افزود: این تصمیم توسط گروه مشاور استراتژیک این سازمان در زمینه ایمن سازی و بر اساس داده های جدیدی اتخاذ شده است که همچنان از طریق آزمایش های بالینی و نظارت بر مایه کوبی این واکسن در سراسر جهان پدیدار می شود.
این به روزرسانی بیانگر ترومبوز با سندرم ترومبوسیتوپنی - یک بیماری بسیار نادر لخته شدن خون است  که با کاهش پلاکت های خون همراه است و بین چهار تا ۲۰ روز پس از تزریق این واکسن گزارش شده است.
واکسن آسترازنکا به طور مشترک توسط  شرکت داروسازی «آسترازنکا» و دانشگاه «آکسفورد»تهیه شده است.
در این بیانیه آمده است که «یک رابطه گاه به گاه» میان تزریق این واکسن و بروز سندرم یادشده ممکن است در نظر گرفته شود و تحقیقات بیشتر در حال انجام است؛ بیشتر موارد ابتلا به این سندرم در انگلیس و اتحادیه اروپا در میان افراد جوان گزارش شده است.
در ادامه این بیانیه تاکید شده است: با این حال ، ارزیابی منفعت و خطر استفاده از این واکسن ممکن است از کشوری به کشور دیگر متفاوت باشد و کشورها باید وضعیت اپیدمیولوژیک ،خطرات در سطح فرد و افراد ، در دسترس بودن واکسن های دیگر و گزینه های جایگزین را برای این خطر در نظر بگیرند.
براساس این بیانیه نسبت منفعت و خطر استفاده از این واکسن در میان جمعیت های مسن به بیشترین میزان است زیرا در صورت ابتلا به این ویروس خطر ابتلا به عوارض منفی ناشی از این بیماری در آنها بیشتر است.
مواردی از سندرم نادر لخته شدن خون با تزریق واکسن دو دوز آسترازنکا و واکسن یک دوزی جانسون و جانسون در ارتباط است.
سازمان دارویی اروپا هفته گذشته خواستار افزوده شدن هشدارهای مربوط به لخته شدن خون مرتبط با تزریق واکسن جانسون و جانسون بر روی برچسب این واکسن شد.
سازمان غذا و داروی آمریکا استفاده از واکسن جانسون اند جانسون را که بیش از یک هفته متوقف شده بود، با برچسب جدیدی که در آن نسبت به احتمال بروز عارضه بسیار نادر لخته شدن خون هشدار داده شده، ازسر گرفت.
 
مرجع : خبرگزاری یونایتدپرس
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما