۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۵
کد مطلب : ۲۳۷۱

نسل جدید کیت آزمایشگاهی ایرانی تشخیص مولکولی کووید-۱۹ تولید شد

نسل جدید کیت آزمایشگاهی تشخیص مولکولی کووید - ۱۹ به ۲ صورت محلول (مایع) و لیوفیلیزه توسط پژوهشگران ایرانی در مجتمع تولیدی تحقیقاتی انستیتو پاستور کرج تولید شد.
نسل جدید کیت آزمایشگاهی ایرانی تشخیص مولکولی کووید-۱۹ تولید شد
به گزارش پایگاه خبری خبردارو، با بروز بیماری کرونا از حدود ۱۵ ماه پیش، نیاز به این نوع کیت آزمایشگاهی در کشور بسیار بیشتر احساس شد و شرکت های دانش بنیان و استارتاپ ها با ورود در این عرصه توانستند خدمات بسیار ارزشمندی ارایه کنند و حتی کشور را در این زمینه بی نیاز کنند.
ساخت نسل جدید کیت های آزمایشگاهی تشخیص مولکولی کووید-۱۹ در دستور کار استارت آپ نسیم تشخیص آزما مستقر در مرکز رشد زیست فناوری انستیتو پاستور ایران قرار گرفت و محققان این مجموعه موفق به تولید این محصول فناورانه شدند.
دکتر مجید مسگر تهرانی مسوول واحد تولید کیت های تشخیصی و مسوول آزمایشگاه فناور ان تی ای (NTA ) مجتمع تولیدی تحقیقاتی پاستور کرج روز چهارشنبه در مورد این دستاورد گفت: شناسایی چهار نوع ویروس جهش یافته کرونا، ساخت کیت به صورت لیوفیلیزه و تولید پرایمرهای آن (ماده اولیه) از مهم‌ترین مزیت های نسل جدید کیت های آزمایشگاهی تشخیص مولکولی کووید - ۱۹ نسبت به محصول مشابه است.
وی یکی از مشکلات اصلی کیت های آزمایشگاهی فعلی تشخیص مولکولی کووید-۱۹ را حفظ زنجیره سرد اعلام کرد و افزود: این کیت ها باید در دمای منفی ۲۰ درجه نگهداری شوند تا امکان جابجایی آنها فراهم شود.
این محقق یادآور شد: محصولات لیوفیلیزه این امکان را فراهم می کنند که کیت ها در هر دمایی امکان نگهداری داشته باشند، به عبارتی برای جابجایی آن دمای منفی ۲۰ درجه نیاز نیست و به همین دلیل امکان جابجایی ساده آن فراهم شد.
مسگر تهرانی با بیان این که تولید این کیت، به ۲ صورت محلول (مایع) و لیوفیلیزه فراهم شده است، خاطرنشان کرد: به دلیل مشکلات ناشی از حمل و نقل کیت های فعلی تشخیص مولکولی و همچنین لزوم رعایت دمای منفی ۲۰ درجه (حفظ زنجیره انتقال سرد)، کیت ها به صورت لیوفیلیزه تولید شده که امکان ارسال به دورترین آزمایشکاه کشور فراهم شد.
وی، افزایش مدت نگهداری را از ویژگی های کیت های تولیدی به روش لیوفیلیزه اعلام کرد و گفت: افزایش مدت زمان نگهداری کیت ها از یک سال و نیم به پنج سال افزایش یافته است.
مسوول واحد تولید کیت های تشخیصی و مسوول آزمایشگاه فناور ان تی ای (NTA ) مجتمع تولیدی تحقیقاتی پاستور کرج ادامه داد: این کیت با استفاده از روش پی سی آر امکان شناسایی همزمان سه ناحیه ژنی از ویروس کووید-۱۹ را فراهم می کند و به همین دلیل امکان تشخیص چهار نسل جهش یافته ویروس کرونا توسط این محصول مهیا شده است.
مسگر تهرانی افزود: از زمان بروز ویروس کووید - ۱۹، ژنوم این ویروس به دلیل انتقال از یک انسان به انسان دیگر، دچار تغییرات و جهش های مختلفی شده که مهمترین این جهش ها را در قالب چهار نسل ووهان چین، انگلیسی، آفریقایی و برزیلی تقسیم بندی شده است.  
وی یکی از مهم ترین مواد اولیه تولید کیت های آزمایشگاهی تشخیص مولکولی را پرایمر و پروب اعلام کرد و گفت: پرایمر و پروب ها قطعات نوکلوتیدی هستند که وظیفه آنها شناسایی نواحی هدف بر روی یک آر ان ای  یا دی ان ای بوده و تمامی عملکرد صحیح یک کیت تشخیص مولکولی مبتنی بر همین قسمت است.  
مسگر تهرانی، یکی از دلایل کمبود کیت های تشخیص مولکولی در برخی مواقع در کشور را سفارش تولید این قطعات به خارج از کشور و زمان بر بودن تولید و ارسال آنها به داخل کشور عنوان کرد و یادآور شد: در صورت قطع پروازها یا بسته شدن مرزها، تولید کننده دچار مشکلات عدیده ای برای بدست آوردن این محصولات می شوند.
وی افزود: برای اولین بار در ایران تمامی توالی های نوکلئوتیدی پرایمر و پروب در داخل کشور تولید و علاوه بر حل مشکل کمبود کیت، مانع از خروج ارزبری به خارج از کشور شده است.

 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما