۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۶
کد مطلب : ۲۳۸۹

تحقق عینی «ما می توانیم» با دانش و نبوغ ایرانی

شرکت های داروسازی در تابلوی متنوع قطب صنعت کشور یعنی شهرستان ساوه جایگاهی ویژه دارند و ۱۱ کارخانه تولید دارو و ملزومات بهداشتی و درمانی نه تنها در دوران کرونا بلکه در سالهای متمادی نقش مهمی در تامین نیازهای کشور و حتی قطع واردات انواع مشابه خارجی در بسیاری از اقلام داشته اند.
تحقق عینی «ما می توانیم» با دانش و نبوغ ایرانی
به گزارش پایگاه خبری خبردارو، بدخواهان این مرز و بوم دیرگاهیست که در جنگی ناجوانمردانه شریان اقتصادی و معیشت و نیازهای ملت ایران را با سلاح تحریم هدف گرفته اند اما آنها همواره از دانش، نبوغ و خلاقیت فرزندان ایران زمین غافل ماندند.
همچون عرصه های دفاعی که متفکرین و دانشمندان، کشور را با یافته و دستاوردهای درخشان به درجه خودکفایی و بی نیازی رساندند، داروسازی هم حوزه دیگری بود که با وجود قرار داشتن روی لبه تیغ تحریم ها اما با اراده راسخ محققان، پزشکان و شرکت های تولیدی در سایه حمایت های مادی و معنوی دولت و پای کار آمدن سرمایه گذاران بخش خصوصی دستاوردهای چشمگیری به همراه داشت که در این بین سهم شرکت های داروسازی ساوه بسیار چشمگیر است.
  در دوره فعالیت دولت های یازدهم و دوازدهم نگاهی راهبردی به توسعه فعالیت های این شرکت ها اعمال شد،  به خصوص در چهار سال اخیر به دفعات شاهد افتتاح فازهای توسعه یا خط جدید تولیدات دارویی در شهر صنعتی کاوه بودیم که با حضور ویدئوکنفرانسی ریاست جمهوری یا حضور میدانی وزیر بهداشت و درمان، حاصل تلاش داروسازان با مشارکت سرمایه گذاران و پشتیبانی های دولت به ثمر نشست.
فعالیت ۱۵ شرکت داروساز و ۲ شرکت توزیع کننده در ساوه و زرندیه نشان از اهمیت و جایگاه این شهرستان ها در زمینه تولید و تامین نیازهای دارویی کشور به خصوص برای بیماران خاص دارد به گونه ای که اکنون ۵۰ نوع قرص روکش دار، ‌ ۱۷ نوع کپسول، ‌ ۲۰ نوع پماد، ‌ ۲۰ نوع شربت، ‌ ۱۰ نوع شیاف، ۱۳ نوع آمپول و سه نوع محلول ویژه بیماران دیالیزی در کارخانه های داروسازی این مناطق تولید می شود.
تعهد و دانش داروسازان در کنار حمایت های دلگرم کننده بخش دولتی عناصر لازم و کافی هستند تا همواره شاهد رونق و توسعه فعالیت های داروسازان شهرستان ساوه باشیم و حتی در موردی خاص که سال گذشته خطر تعطیلی یکی از شرکت های داروساز ساوه وجود داشت،  پیرو گزارش خبرگزاری ایرنا از این موضوع، مسئولان امر بلافاصله پای کار آمدند و اجازه ندادند چرخ تولید در این واحد متوقف شود.
تا قبل از شیوع ویروس کرونا، تلاش داروسازان فعال در شهر صنعتی کاوه و همچنین شرکت های فعال در شهرستان زرندیه معطوف به تولید و تامین نیازهای دارویی داخل کشور بود و این مهم به خصوص برای بیماران خاص که در فشار تحریم های ظالمانه مشکلاتی برای دستیابی به دارو داشتند بسیار حیاتی می نمود حتی در زمینه تولید مواد اولیه نیز چند شرکت داروساز نه تنها نیازهای داخل را تامین کردند بلکه مازاد تولیدات خود را به کشورهایی نظیر جمهوری چک و آلمان هم صادر می کردند.
اما با شیوع ویروس کرونا و تغییر ماهیت نیازهای جامعه؛ شرکت های داروسازی ساوه با کمک دولت وارد میدان شدند و در حوزه تولید ملزوماتی از قبیل ماسک، محلول های ضدعفونی و الکل نیز به سرعت موفق به تولید با ایجاد خطوط تولید شدند و یکی از صفحات درخشان تاریخ داروسازی ساوه نیز در زمینه دستیابی به فرمولاسیون داروی رمدسیویر و تولید آن بود که ایران را به عنوان چهارمین تولیدکننده این دارو به جهان معرفی کرد.

آغاز تولید رابراستاپر و فعالیت خط تولید جامدات دارویی

در اسفند سال ۱۳۹۷ یکی از اقدامات مهم که حاصل رایزنی های دولت با کشور کره جنوبی بود در شهر صنعتی کاوه به ثمر نشست و شرکت داروسازی پرسام رابرفارمد که محصول سرمایه گذاری ۳۰ درصدی کره ای ها با همتای ایرانی و در مجموع سرمایه گذاری ۱۰ میلیون دلاری بود با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به بهره برداری رسید که در منطقه خاورمیانه از معدود کارخانه های منحصر به فرد به شمار می آید.
در این شرکت سالانه ۴۵۰ میلیون قطعه رابراستاپر (انواع درب های لاستیکی دارای کاربرد در حوزه پزشکی) تولید می شود که علاوه بر تامین نیاز داخل کشور، ۳۰ درصد از مازاد تولیدات نیز به خارج از کشور صادر می شود و ۱۰۰نفر از متخصصان و کارگران نیز صاحب شغل و درآمد شدند.
در آیین افتتاح این خط تولید سرمایه گذار کره جنوبی در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا، اظهار داشت: ایران شریکی مناسب برای کره جنوبی در پیوندهای اقتصادی و بازرگانی است و تمایل جدی برای افزایش روابط کاری و اقتصادی بین ۲ کشور وجود دارد.
«ویلیام چانگ» ادامه داد: با وجود اینکه ایران زیر فشار تحریم ها قرار دارد اما همکاری شرکت‌ های کره جنوبی با طرف ‌های ایرانی به سبب اینکه همتایان ایرانی به قوانین آگاه هستند با مشکل مواجه نشده است.
وی افزود: هدف از حضور شرکت های تولیدی کشور ما در ایران واردات مستقیم کالا از کره جنوبی نیست بلکه بومی سازی تولیدات در ایران مدنظر است که راه اندازی واحد صنعتی پرسام رابرفارمد در ساوه با سرمایه گذاری مشترک طرف های ایرانی و کره ای نمونه بارزی از این رویداد مثبت است.
این سرمایه گذار کره جنوبی گفت: ایران بهترین کشور در خاورمیانه است که از نظر منابع و استعدادها سرآمد است.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در شانزدهم مهر سال ۱۳۹۸ برای بار دوم به ساوه آمد و این بار خط تولید جامدات دارویی در شرکت داروسازی بهستان را افتتاح کرد.
خط تولید مذکور از این رو برای کل کشور مهم و حیاتی است که با ظرفیت تولید سالانه ۵۰۰ میلیون قرص و کپسول برای بیماران دیابتی، اعصاب و روان و پیوند کلیه می تواند نیاز بخش اعظمی از جامعه هدف را تامین و برای کشور صرفه جویی ارزی چشمگیری داشته باشد.
برای به بار نشستن این خط تولید اعتباری افزون بر ۶۰۰ میلیارد ریال انجام شد و با احتساب مشاغل مستقیم و غیرمستقیم،  ۱۶۰ نفر صاحب شغل شدند.
در این کارخانه که تحت لیسانس ۲ شرکت معتبر داروسازی آلمانی و سویسی فعالیت می کند،  ۹ قلم دارو با دُزهای مختلف تولید می شود که همه آنها پیش از این از طریق واردات تامین می شدند اما اکنون بخش بزرگی از نیاز بیماران اعصاب و روان، ‌ دیابتی (در زمینه داروی متفورمین ۵۰۰ و ۱۰۰۰)  و بیمارانی که دارای ناراحتی کلیه و مجاری ادرار هستند، را تامین می‌کند.  

پنجشنبه های افتتاح و تولید سرترالین و رمدسیویر

متخصصان ساوجی در پاییز سال گذشته خوش درخشیدند و پس از تلاش های مطالعاتی و تحقیقاتی فراوان و در سایه حمایت های دولت تدبیر و امید موفق شدند در ۲ حوزه دستاوردهای سودمندی برای کشور به ارمغان آورند.
در برنامه پنجشنبه های افتتاح و در روز دهم مهر سال گذشته بود که با حضور ویدئوکنفرانسی رئیس جمهوری، تولید ماده موثره داروی سرترالین هیدروکلراید در شرکت مهبان شیمی ساوه آغاز شد.
مدیرعامل این شرکت در این رابطه به ایرنا، گفت: تولید این ماده در راستای فراخوان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و ستاد توسعه زیست فناوری در خصوص لزوم تولید داخلی برخی اقلام دارویی که ارزبری بالایی دارند، انجام شد.
«حسن ریاحی» افزود: شرکت دانش بنیان مهبان شیمی آمادگی خود را برای تولید ۱۰ درصد از این داروها اعلام کرد که بر اساس زمان بندی فعالیت های خود را آغاز کرد و در مهر سال گذشته نخستین ماده دارویی با عنوان سرترالین هیدروکلراید را به تولید رساند که در مجموع برای کشور حدود ۲۷ و نیم میلیون دلار صرفه جویی ارزی با بی نیاز شدن از واردات به همراه آورد.
وی اظهار داشت: تولید این ماده اولیه داروی سرترالین هیدروکلراید با توان جوانان کشور و دانش بومی در سایه حمایت ستاد توسعه زیست فناوری و سرمایه گذاری بخش خصوصی محقق شد که در درمان بیماری های  اعصاب و روان کاربرد دارد.
در ۲۵ آذر سال گذشته نیز دومین خبر خوش پاییزی از ساوه به گوش رسید و آن هم بلندآوازه شدن نام ایران به عنوان چهارمین کشور تولیدکننده داروی رمدسیویر در جهان بود.

افتتاح خط تولید جامدات دارویی توسط وزیر بهداشت - ساوه

متخصصان و محققان شرکت روناک دارو در شهر صنعتی پس از ماهها کار پژوهشی و تحقیقاتی موفق شدند به فرمولاسیون داروی رمدسیویر دست یابند و به سرعت آن را به تولید انبوه برسانند.
در همین رابطه قائم مقام شرکت مذکور به ایرنا، گفت: این داروی تولیدی از نظر کیفی توان رقابت با مشابه خارجی خود را دارد و ضمن تامین نیازهای داخلی، مازاد آن به کشورهای دیگر هم صادر می شود.
«محمد علی ملکی» اظهار کرد: در فروردین پارسال هنگامی که متوجه شدیم محصولی به نام «رمدسیور» وجود دارد که مصرف آن بر روی بیماران مبتلا به کووید۱۹ جواب داده است و سبب بهبود و درمان نسبی آنها (معادل ۸۰ درصد از مبتلایان به کرونا) می شود، به فکر تولید بومی این محصول افتادیم.
به گفته او، با توجه به اینکه شرکت روناک دارو در تولید داروهای آنتی وایرال تجربه و سابقه دارد و رمدسیویر هم از نظر ماهیتی در این سطح دارویی قرار دارد؛ بنابراین با اتکا به پیش زمینه تکنولوژی تولید داروهای ضد ویروس در شرکت، بلافاصله در واحد تحقیق و توسعه بر روی تولید این محصول فعالیت ها را آغاز کردیم.
ملکی ادامه داد: پس از سه ماه کار تحقیقاتی و مطالعاتی موفق شدیم به فرمولاسیون تولید داروی رمدسیور دست پیدا کنیم که صد در صد بومی و متعلق به کشور ایران است.
قائم مقام این شرکت داروسازی اظهار کرد: تولید این دارو برای ایران به عنوان چهارمین کشور جهان پس از امریکا، چین و هندوستان افتخار و دستاورد بزرگی تلقی می شود و حتی از کشورهای پرآوازه ای چون روسیه و مصر که توانایی بالایی در صنعت داروسازی دارند هم موفق تر عمل کردیم.
به گفته او در این شرکت، رمدسیور به هر ۲ شکل محلول و ویال دیوفلیزه تولید می شود و اکنون در مرحله تولید انبوه قرار دارد.

تولید واکسن کرونا در ساوه از تابستان امسال

خبر خوش دیگری را فرماندار ساوه در اوایل هفته جاری اعلام کرد و آن هم تحقق تولید واکسن در یکی از شرکت های داروسازی شهر صنعتی کاوه با تلاش محققان داخلی و همکاری یکی از شرکت های دانش بنیان و پشتیبانی دولت است.
«علی میرزایی» گفت: این شرکت داروسازی قبلا نیز در زمینه تولید داروی رمدسیویر موفق عمل کرد و در چند ماه اخیر نیز برای تولید واکسن کرونا با همکاری یکی از شرکت های دانش بنیان برنامه ریزی هایی انجام داده اند که طبق پیش بینی ها قرار است در تابستان شاهد ثمردهی این محصول باشیم.
وی افزود: مراحل مطالعاتی و تحقیقاتی تولید واکسن کرونا در این شرکت داروسازی در حال انجام است و پس از آن در صورت تایید نهایی، خط تولید نیز به بهره برداری می رسد.
 فرماندار ساوه گفت: مقام معظم رهبری شعار امسال را بر مبنای توسعه تولیدات و مانع زدایی نامگذاری کردند که اجرای منویات معظم له برای شهرستان ساوه که قطب صنعتی کشور محسوب می شود، بسیار اهمیت دارد.
در کنار دستاوردهای فوق، داروسازان ساوه در زمان شیوع ویروس کرونا فعالیت های جنبی دیگری برای تولید ملزومات مورد نیاز پرستاران و کادر درمان بیمارستان ها مانند گان، شیلد و دستکش آغاز کردند و برای تامین نیاز شهروندان به ماسک و محلول های ضدعفونی هم سنگ تمام گذاشتند تا بخش مهمی از نیازهای نه تنها استان مرکزی بلکه کل کشور را برآورده کنند.
به هر حال ظرفیت های بالقوه زیادی در شرکت های داروسازی ساوه وجود دارد که با حمایت های دولت از جمله اختصاص منابع ارزی برای تامین مواد اولیه می توانند در بسیاری از زمینه های دارویی و ملزومات بهداشتی و درمانی کشور را از واردات بی نیاز کنند و سبب رونق تولیدات داخلی، اشتغال و در نهایت صرفه جویی چشمگیر ارزی شوند.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما